Nem lehet ötcsillagos a töréstesztje olyan autónak, amiben nincsenek gombok
Az utóbbi években az egyre nagyobb érintőképernyők átvették az uralmat az autók műszerfala felett – egyre több funkciót csak ezeken keresztül lehet elérni. Ez azonban biztonsági kockázatot jelent, melyre fokozatosan a közlekedésbiztonsági szervezetek is felfigyelnek. A probléma, hogy míg egy fizikai gomb helyét könnyű megtanulni, a benyomásához pedig oda sem kell nézni, az érintőképernyőkön való tapicskolás sokkal több figyelmet igényel a sofőr részéről.
Az Euro NCAP most úgy döntött, lépéseket tesz az ügyben. A töréstesztek lebonyolításával foglalkozó szervezet ezért bejelentette, hogy 2026-tól pontokat fog levonni az olyan járművektől, melyekben egyes kulcsfontosságú funkciók nem érhetőek el fizikai kapcsolók segítségével. Ilyen az irányjelző, a vészvillogó, a duda, az ablaktörlő és a beépített segélyhívó.
„Az érintőképernyők túlzott használata egy iparági szintű probléma, melynek során szinte minden járműgyártó kulcsfontosságú kezelőszerveket költöztet át a kijelzőkre. Ezzel arra kényszerítik a sofőröket, hogy vegyék le a szemüket az útról, ami növeli a figyelemelterelés miatti balesetek kockázatát. Az új, 2026-tól bevezetésre kerülő Euro NCAP teszt ösztönözni fogja a gyártókat arra, hogy intuitív fizikai gombokat használjanak az alapvető funkciók elérésére, így növelve a biztonságot, és csökkentve azt az időt, amíg egy sofőr nem, az utat nézi” - magyarázta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai és fejlesztési igazgatója.