Lehúznak minket az egynapos matricával? - Holnap érkezik az új díjtermék
Április hónap kezdetével bevezetik az egy naptári napra érvényes autópálya matricát Magyarországon. Az új díjtermék árusítását egy európai uniós előírás kötelezi, amely azt is előírja, hogy az egynapos matrica ára nem haladhatja meg az éves matrica árának 9%-át.
Az egy napos autópálya-használati jogosultság 7 főnél nem több személy szállítására alkalmas személyautóknak 5150 forintba fog kerülni, ami 3 forinttal marad el a szabályozás által előírt maximális ártól. A tíznapos matrica ára 6400 forint, azaz mindössze 1250 forintos többletért 9 nappal többet lehet használni mind az 1855 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatunkat. A matrica árát többek sokallják, ami jogos lehet, ha megnézzük nálunk némiképp fejlettebb országok egynapos matricáinak árát.
Csehország: A cseheknél az egynapos matrica 200 koronába kerül, ami 3120 forintnak felel meg. Ez 39%-kal olcsóbb, mint a magyar ár. A tíznapos matricájuk 270 korona, ami 4212 forintnyi kiadást jelent, ami 34%-kal olcsóbb, mint a miénk. A cseh autópálya-hálózat 1247 kilométer hosszú.
Ausztria: A sógoréknál 8,60 euróért, azaz 3390 forintért mérik az egynapos pályahasználatot, ami a magyar árhoz képest 34%-kal kevesebb. A tíznapos matrica náluk 11,50 euró, ami körülbelül 4530 forintnak felel meg. Ez 29%-kal kevesebb mint a miénk. Az osztrák autópálya-hálózat 1720 kilométer hosszú, ám érdemes észben tartani, hogy jóval több speciális műtárggyal rendelkeznek mint mi, hiszen az alpesi országban egymást érik a völgyhidak és az alagutak.
A magyarhoz hasonló matricás rendszer működik Szlovákiában és Szlovéniában is, ott 12 eurót (4730 forint) illetve 16 eurót ( 6305 forint) kell fizetni a tíznapos jogosultságot. Az egynapos matrica ára ezekben az országokban még ismeretlen.
Arról, hogy miért ilyen fontos, hogy Magyarországon ennyi autópálya legyen, korábban itt írtunk: