Hidrogénautózni rettenetes élmény, perelnek a tulajdonosok
Annak ellenére, hogy az utakat egyre több és több elektromos autó járja, néhány gyártónak más elképzelései vannak a közúti közlekedés jövőjéről. A leghangosabb ezek közül a Toyota, melynek vezetői többször felszólaltak már a hidrogéntechnológia mellett. Ennek ellenére az üzemanyagcellás autók továbbra sem terjedtek el, akinek pedig van, átverve érzi magát.
Mi a baj a hidrogénhajtással?
Pár hetes próba után tíz emberből nyolc a hidrogénhajtású autót választaná az elektromossal szemben. Akkor miért nem járunk mind azzal?
Az insideevs.com nemrég alaposan utánajárt, milyen élményei vannak az amerikai hidrogénautósoknak. Az eredmények elkeserítőek. A legelterjedtebb hidrogénautó, a Toyota Mirai tulajdonosai csalódottak, dühösek, több tucatnyian pedig jogi lépéseket tettek a Toyotával szemben.

Fontos leszögezni, hogy a tulajok többségének nem az autóval van a fő problémája. Bár a Mirai 260 mérföld (420 kilométer) körüli valós hatótávja messze elmarad az ígért 402 mérföldtől (645 kilométer), a legtöbben így is szeretik az autójukat. A probléma a tankolással van.
Amíg az elektromos autók töltőhálózata folyamatosan fejlődik, a hidrogénkutakról ez nem mondható el. Az egész Egyesült Államokban jelenleg csupán 52 helyen lehet hidrogént tankolni, az elérhető kutak száma pedig növekedés helyett csökken: 2023-ban még 59 állt a Mirai tulajuk rendelkezésére.
Az összes hidrogénkútját bezárja a Shell Kaliforniában
Eddig sem volt könnyű hidrogénautósnak lenni, most még nehezebb lesz.
Mindez azt eredményezi, hogy a hidrogénautósoknak esetenként 40-50 mérföldet (65-80 kilométert) kell autózniuk a legközelebbi hidrogénkúthoz, de ez sem garantálja, hogy ténylegesen találnak üzemanyagot. A töltőállomások többsége folyamatos technikai és ellátási gondokkal küzd, de ha éppen működik, és üzemanyag is van, hidrogént tankolni nem túl jó élmény.
Előfordul, hogy az extrém alacsony hőmérséklet miatt az autóhoz szó szerint odafagy a töltőfej, melyet csak szakember segítségével lehet biztonságosan leszedni. Mire az illetékes egy óra múlva a helyszínre ér, már kígyózó sorokban áll a többi hidrogénautós. Kénytelenek várni: a következő hidrogénkút túl messze van.

Más jellegű problémák is előfordulnak. Egyes kutak például csak húsz percenként egyszer képesek hidrogént kiadni, akkor is csak egyharmad tankra eleget. Egy közel üres Mirait teljesen feltölteni így több mint egy órába telik.
Az egyik tulajdonos szerint hidrogénautót birtokolni "finoman szólva sem jó élmény." Bár magát az autót imádja, amikor tankolni indul, egyáltalán nem lehet biztos benne, hogy valóban talál-e üzemanyagot. Mindez ráadásul nagyságrendekkel rosszabb, mint a villanyautóknál tapasztalt hatótávszorongás, elvégre sokkal könnyebb áramot találni útközben, mint hidrogént.
A másik probléma, hogy a hidrogén kezdetben is igen magas ára megháromszorozódott az elmúlt időszakban. A True Zero hidrogénkutak eredetileg körülbelül 13 dollárért (4 800 forint) adtak egy kiló üzemanyagot, de ez mára 36 dollárra (13 300 forint) emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy a Mirai 5,65 kiló kapacitású tankját nulláról megtölteni döbbenetesen drága: 203 dollár (75 000 forint).
A Mirai tulajok egyetlen mentsvára, hogy egy 15 000 dollár (5,5 millió forint) értékű tankolókártyát kaptak az autójuk mellé, így egy darabig nem nekik kell fizetni a hidrogénért. A megemelkedett árak miatt azonban az összeg jóval gyorsabban fogy a vártnál. Nem meglepő, hogy amint elfogy a 15 000 dollár, a tulajdonosok megpróbálják eladni az autójukat. Csakhogy senkinek sem kell egy olyan jármű, amit 203 dollárba kerül megtankolni.

„A legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy Toyota szintű óriástól vásárolt autó ennyire borzalmas élmény lesz. Az egész hidrogénautó egy kísérlet, ami éppen most hullik szét. Nem vártam, hogy veszek egy autót a Toyotától, és átverve, becsapva, félrevezetve érzem majd magam." – fogalmazott az egyik tulajdonos.
A Mirai tulajok azért ennyire dühösek, mert a Toyota nem ezt ígérte nekik. A kereskedések alkalmazottai azt mondták az érdeklődőknek, hogy a hidrogén széles körben elérhető, egy hidrogénautót megtankolni pedig ugyanolyan könnyű, mint egy benzinest vagy dízelt.
A japán gyártó is érzi, hogy a tulajdonosok nem azt kapták, amit vártak, de nem tehet sokat. Az elégedetlenkedőket belső égésű motoros kölcsönautókkal és visszatérítésekkel próbálják kiengesztelni, de az alapvető problémát ezek nem oldják meg.
Elismerte a hidrogénes Mirai sikertelenségét a Toyota, de nem adják fel
A technológiát végülis semmiképp.
A Mirai tulajdonosok egy része autójuk visszavásárlását követelte a Toyotától, de a japán gyártó ezeket az igényeket rendre elutasítja, mivel magával a járművel nincs gond.
Végső elkeseredésükben 30 tulajdonos pert indított a Toyota ellen, miközben további 20 jogi lépéseket fontolgat. Álláspontjuk szerint a Toyota meghamisította a "több mint 400 mérföldes" hatótávolságot, az infrastruktúra megbízhatatlan, a hidrogénkutakhoz vezető "fáradságos utazások" pedig felemésztik a jármű hatótávolságát, miközben a kereskedők eltúlozták a hidrogén elérhetőségét és hazudtak a várható felhasználói élményről.
Magyarországon még az Egyesült Államokhoz képest is szerény a hidrogénes infrastruktúra. Az első – és mai napig egyetlen – hidrogénkút három évvel ezelőtt nyílt meg a Linde Illatos úti telephelyén, 2024 januárja óta pedig már bárki használhatja. A Villanyautósok információi szerint az első 4000 kilogramm hidrogént ingyenesen biztosítja a töltőállomás, utána itt is fizetni kell majd.
A hidrogénkutak terjedését az áruk is lassítja: a technológia komplexitása és a szigorú biztonsági előírások miatt a Lindének minimum 1 milliárd forintjába kerül egy töltőállomás építése, ezen pedig a gyártás felfuttatása sem képes jelentősen enyhíteni.
Ha érdekel az üzemanyagcellás Toyota Mirai hazai menetpróbája, katt ide:
Ez ma a Toyota csúcsa, a Jövő
Ránézésre egyszerű limuzinnak tűnik a hidrogénes Mirai, de a lemezek alatt rengeteg vitaalap rejtőzik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
