Hidrogénautózni rettenetes élmény, perelnek a tulajdonosok

2024.04.22. 05:57

Annak ellenére, hogy az utakat egyre több és több elektromos autó járja, néhány gyártónak más elképzelései vannak a közúti közlekedés jövőjéről. A leghangosabb ezek közül a Toyota, melynek vezetői többször felszólaltak már a hidrogéntechnológia mellett. Ennek ellenére az üzemanyagcellás autók továbbra sem terjedtek el, akinek pedig van, átverve érzi magát.

Kapcsolódó
Mi a baj a hidrogénhajtással?

Mi a baj a hidrogénhajtással?

Pár hetes próba után tíz emberből nyolc a hidrogénhajtású autót választaná az elektromossal szemben. Akkor miért nem járunk mind azzal?

Az insideevs.com nemrég alaposan utánajárt, milyen élményei vannak az amerikai hidrogénautósoknak. Az eredmények elkeserítőek. A legelterjedtebb hidrogénautó, a Toyota Mirai tulajdonosai csalódottak, dühösek, több tucatnyian pedig jogi lépéseket tettek a Toyotával szemben.

1

Fontos leszögezni, hogy a tulajok többségének nem az autóval van a fő problémája. Bár a Mirai 260 mérföld (420 kilométer) körüli valós hatótávja messze elmarad az ígért 402 mérföldtől (645 kilométer), a legtöbben így is szeretik az autójukat. A probléma a tankolással van.

Amíg az elektromos autók töltőhálózata folyamatosan fejlődik, a hidrogénkutakról ez nem mondható el. Az egész Egyesült Államokban jelenleg csupán 52 helyen lehet hidrogént tankolni, az elérhető kutak száma pedig növekedés helyett csökken: 2023-ban még 59 állt a Mirai tulajuk rendelkezésére.

Kapcsolódó
Az összes hidrogénkútját bezárja a Shell Kaliforniában

Az összes hidrogénkútját bezárja a Shell Kaliforniában

Eddig sem volt könnyű hidrogénautósnak lenni, most még nehezebb lesz.

Mindez azt eredményezi, hogy a hidrogénautósoknak esetenként 40-50 mérföldet (65-80 kilométert) kell autózniuk a legközelebbi hidrogénkúthoz, de ez sem garantálja, hogy ténylegesen találnak üzemanyagot. A töltőállomások többsége folyamatos technikai és ellátási gondokkal küzd, de ha éppen működik, és üzemanyag is van, hidrogént tankolni nem túl jó élmény.

Előfordul, hogy az extrém alacsony hőmérséklet miatt az autóhoz szó szerint odafagy a töltőfej, melyet csak szakember segítségével lehet biztonságosan leszedni. Mire az illetékes egy óra múlva a helyszínre ér, már kígyózó sorokban áll a többi hidrogénautós. Kénytelenek várni: a következő hidrogénkút túl messze van.

7

Más jellegű problémák is előfordulnak. Egyes kutak például csak húsz percenként egyszer képesek hidrogént kiadni, akkor is csak egyharmad tankra eleget. Egy közel üres Mirait teljesen feltölteni így több mint egy órába telik.

Az egyik tulajdonos szerint hidrogénautót birtokolni "finoman szólva sem jó élmény." Bár magát az autót imádja, amikor tankolni indul, egyáltalán nem lehet biztos benne, hogy valóban talál-e üzemanyagot. Mindez ráadásul nagyságrendekkel rosszabb, mint a villanyautóknál tapasztalt hatótávszorongás, elvégre sokkal könnyebb áramot találni útközben, mint hidrogént.

A másik probléma, hogy a hidrogén kezdetben is igen magas ára megháromszorozódott az elmúlt időszakban. A True Zero hidrogénkutak eredetileg körülbelül 13 dollárért (4 800 forint) adtak egy kiló üzemanyagot, de ez mára 36 dollárra (13 300 forint) emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy a Mirai 5,65 kiló kapacitású tankját nulláról megtölteni döbbenetesen drága: 203 dollár (75 000 forint). 

A Mirai tulajok egyetlen mentsvára, hogy egy 15 000 dollár (5,5 millió forint) értékű tankolókártyát kaptak az autójuk mellé, így egy darabig nem nekik kell fizetni a hidrogénért. A megemelkedett árak miatt azonban az összeg jóval gyorsabban fogy a vártnál. Nem meglepő, hogy amint elfogy a 15 000 dollár, a tulajdonosok megpróbálják eladni az autójukat. Csakhogy senkinek sem kell egy olyan jármű, amit 203 dollárba kerül megtankolni.

c2 w4v8999

„A legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy Toyota szintű óriástól vásárolt autó ennyire borzalmas élmény lesz. Az egész hidrogénautó egy kísérlet, ami éppen most hullik szét. Nem vártam, hogy veszek egy autót a Toyotától, és átverve, becsapva, félrevezetve érzem majd magam." – fogalmazott az egyik tulajdonos.

A Mirai tulajok azért ennyire dühösek, mert a Toyota nem ezt ígérte nekik. A kereskedések alkalmazottai azt mondták az érdeklődőknek, hogy a hidrogén széles körben elérhető, egy hidrogénautót megtankolni pedig ugyanolyan könnyű, mint egy benzinest vagy dízelt.

A japán gyártó is érzi, hogy a tulajdonosok nem azt kapták, amit vártak, de nem tehet sokat. Az elégedetlenkedőket belső égésű motoros kölcsönautókkal és visszatérítésekkel próbálják kiengesztelni, de az alapvető problémát ezek nem oldják meg.

Kapcsolódó

A Mirai tulajdonosok egy része autójuk visszavásárlását követelte a Toyotától, de a japán gyártó ezeket az igényeket rendre elutasítja, mivel magával a járművel nincs gond.

Végső elkeseredésükben 30 tulajdonos pert indított a Toyota ellen, miközben további 20 jogi lépéseket fontolgat. Álláspontjuk szerint a Toyota meghamisította a "több mint 400 mérföldes" hatótávolságot, az infrastruktúra megbízhatatlan, a hidrogénkutakhoz vezető "fáradságos utazások" pedig felemésztik a jármű hatótávolságát, miközben a kereskedők eltúlozták a hidrogén elérhetőségét és hazudtak a várható felhasználói élményről.

Magyarországon még az Egyesült Államokhoz képest is szerény a hidrogénes infrastruktúra. Az első – és mai napig egyetlen – hidrogénkút három évvel ezelőtt nyílt meg a Linde Illatos úti telephelyén, 2024 januárja óta pedig már bárki használhatja. A Villanyautósok információi szerint az első 4000 kilogramm hidrogént ingyenesen biztosítja a töltőállomás, utána itt is fizetni kell majd.

A hidrogénkutak terjedését az áruk is lassítja: a technológia komplexitása és a szigorú biztonsági előírások miatt a Lindének minimum 1 milliárd forintjába kerül egy töltőállomás építése, ezen pedig a gyártás felfuttatása sem képes jelentősen enyhíteni.

Ha érdekel az üzemanyagcellás Toyota Mirai hazai menetpróbája, katt ide:

Kapcsolódó
Ez ma a Toyota csúcsa, a Jövő

Ez ma a Toyota csúcsa, a Jövő

Ránézésre egyszerű limuzinnak tűnik a hidrogénes Mirai, de a lemezek alatt rengeteg vitaalap rejtőzik.

Az oldalról ajánljuk

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

2 órája
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35