A satuhatással küzdenek az autógyártók
Döcögősen indult az év Európa három nehézsúlyú autógyártójánál, miután elmaradtak a vásárlók. A cégek abban bíznak, hogy sokan várják az új modelleket, amelyekből nem kevés van úton a szalonokba.
- Harmatosan kezdte az évet a Volkswagen, a Stellantis és a Mercedes (Daimler) a cégek első negyedéves beszámolói alapján.
- A visszafogott teljesítmény több tényezővel magyarázható. A kereslet csökkenése főként a magas autóhitelkamatoknak és a magas autóáraknak köszönhető. Emellett az infláció és az elektromos autók térnyerésének lassulása tovább nehezítik az értékesítést.
- Szintén nehezíti a helyzetüket a kínai konkurencia és a költséges fejlesztések, különösen az elektromos autók esetében.
- A cégek válasza: egy sor új modellel igyekeznek emelkedő pályára állni.
A legnagyobb európai autógyártók közül a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Stellantis is a korábbiaknál gyengébb eladásokról és árbevételről számolt be az idei első negyedév után. A cégek a szokásos "satuhelyzettel" küzdenek: költségeik nőnek, miközben az autóik iránti kereslet halvány.
Az utóbbi egyik oka az, hogy a magasak az autóhitel-kamatok. A szerény beszámolók nyomán elég rendesen esett a vállalatok részvényeinek ára: a Mercedes (Daimler) 4,4, a Stellantis 4,0, a Volkswagen 2,7 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a beszámoló publikálásának napján. Ugyanakkor az év elejéhez képest a cégek árfolyama még 0,8-8 százalékos pluszban van.
A piac gyengélkedése egyformán érezhető a prémium- és a tömegautók piacán. A cégek ennek ellenére igyekeznek elkerülni az akciózást. Azt ígérik befektetőiknek, az év hátralévő részében a jelenlegi árakon is el tudják majd adni termékeiket.
A kérdés az, hogy egy átmeneti évben vagyunk-e, amelyben az új modellek érkezésére várnak a vevők, vagy tartósan visszaesett a kereslet – monda Moritz Kronenberger, a Union Investment befektetési cég portfóliómenedzsere. A szakértő úgy véli, feltételezhetjük az utóbbit is, miután még mindig viszonylag erős az infláció, az autók magas ára és az elektromos autók térnyerésének lassulása ellenszélként lassítja az eladásokat. Eközben Németországban, főként a VW piacán egyre jobban érezhető a kínai villanyautó-gyártók nyomulása. A három vállalat költséges fejlesztések kellős közepén van, hogy lépést tartson az amerikai Teslával és a kínai kihívókkal, amelyek olcsóbban gyártják az elektromos autókat, mint az európai autógyártók.
Optimista cégek, óvatos elemzők
A termékpaletták csúcsán lévő autók sem tudták teljesen elkerülni a vásárlók hiányát – mondta Harald Wilhelm, a Mercedes-Benz pénzügyi igazgatója arra utalva, hogy luxus színvonalú áruk iránti kereslet általában rugalmatlan.
Piaci elemzők úgy látják, hogy a vállalat vezetősége egyelőre nem tudja maradéktalanul végrehajtani azt a stratégiát, miszerint a legdrágább modellek értékesítésének erősítésével ad támaszt a Mercedes árbevételének. A csillagos márka profitja is megsínylette ezt a helyzetet, az első negyedévben 30 százalékkal csökkent.
A másik két cég is rosszul muzsikált. A Volkswagen üzemi eredménye 20, a Stellantis nettó árbevétele 12 százalékkal esett vissza, az utóbbi alaposan elmaradt az elemzői várakozásoktól. Ennek ellenére mindhárom vállalat tartja idei árbevétel- és profit-előrejelzését.
- A Volkswagen arról számolt be, hogy a negyedév végén nőni kezdtek az eladásai, ami várhatóan folytatódik a második negyedévben is. A VW idén 30 új modellt mutat be, ami várakozásaik szerint lendületet ad az értékesítésnek az év hátra lévő részében.
- Hasonló véleményt fogalmazott meg a Reutersnek Natalie Knight, a Stellantis pénzügyi igazgatója. Véleménye szerint első negyedéves teljesítményükre hatással volt, hogy a vállalatnál folyamatban van az átmenet az új termékportfólió bevezetésére. A cég 25 új bemutatót tervez 2024-ben, amiből 18 elektromos autó lesz. Az új modellek az év további részében jelennek meg a Stellantis legfontosabb piacain. Fabio Cadato portfóliómenedzser óvatosabb. Igaz ugyan, hogy az európai és amerikai márkákat összefogó autógyártó megerősítette idei profitcélját, ám egyelőre nem áll elég információ a rendelkezésünkre ahhoz, hogy megítéljük, reális-e ez a terv vagy sem. Saját prognózis megfogalmazására nem vállalkozott.