A satuhatással küzdenek az autógyártók
Döcögősen indult az év Európa három nehézsúlyú autógyártójánál, miután elmaradtak a vásárlók. A cégek abban bíznak, hogy sokan várják az új modelleket, amelyekből nem kevés van úton a szalonokba.
- Harmatosan kezdte az évet a Volkswagen, a Stellantis és a Mercedes (Daimler) a cégek első negyedéves beszámolói alapján.
- A visszafogott teljesítmény több tényezővel magyarázható. A kereslet csökkenése főként a magas autóhitelkamatoknak és a magas autóáraknak köszönhető. Emellett az infláció és az elektromos autók térnyerésének lassulása tovább nehezítik az értékesítést.
- Szintén nehezíti a helyzetüket a kínai konkurencia és a költséges fejlesztések, különösen az elektromos autók esetében.
- A cégek válasza: egy sor új modellel igyekeznek emelkedő pályára állni.

A legnagyobb európai autógyártók közül a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Stellantis is a korábbiaknál gyengébb eladásokról és árbevételről számolt be az idei első negyedév után. A cégek a szokásos "satuhelyzettel" küzdenek: költségeik nőnek, miközben az autóik iránti kereslet halvány.
Az utóbbi egyik oka az, hogy a magasak az autóhitel-kamatok. A szerény beszámolók nyomán elég rendesen esett a vállalatok részvényeinek ára: a Mercedes (Daimler) 4,4, a Stellantis 4,0, a Volkswagen 2,7 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a beszámoló publikálásának napján. Ugyanakkor az év elejéhez képest a cégek árfolyama még 0,8-8 százalékos pluszban van.
A piac gyengélkedése egyformán érezhető a prémium- és a tömegautók piacán. A cégek ennek ellenére igyekeznek elkerülni az akciózást. Azt ígérik befektetőiknek, az év hátralévő részében a jelenlegi árakon is el tudják majd adni termékeiket.
A kérdés az, hogy egy átmeneti évben vagyunk-e, amelyben az új modellek érkezésére várnak a vevők, vagy tartósan visszaesett a kereslet – monda Moritz Kronenberger, a Union Investment befektetési cég portfóliómenedzsere. A szakértő úgy véli, feltételezhetjük az utóbbit is, miután még mindig viszonylag erős az infláció, az autók magas ára és az elektromos autók térnyerésének lassulása ellenszélként lassítja az eladásokat. Eközben Németországban, főként a VW piacán egyre jobban érezhető a kínai villanyautó-gyártók nyomulása. A három vállalat költséges fejlesztések kellős közepén van, hogy lépést tartson az amerikai Teslával és a kínai kihívókkal, amelyek olcsóbban gyártják az elektromos autókat, mint az európai autógyártók.
Optimista cégek, óvatos elemzők
A termékpaletták csúcsán lévő autók sem tudták teljesen elkerülni a vásárlók hiányát – mondta Harald Wilhelm, a Mercedes-Benz pénzügyi igazgatója arra utalva, hogy luxus színvonalú áruk iránti kereslet általában rugalmatlan.
Piaci elemzők úgy látják, hogy a vállalat vezetősége egyelőre nem tudja maradéktalanul végrehajtani azt a stratégiát, miszerint a legdrágább modellek értékesítésének erősítésével ad támaszt a Mercedes árbevételének. A csillagos márka profitja is megsínylette ezt a helyzetet, az első negyedévben 30 százalékkal csökkent.
A másik két cég is rosszul muzsikált. A Volkswagen üzemi eredménye 20, a Stellantis nettó árbevétele 12 százalékkal esett vissza, az utóbbi alaposan elmaradt az elemzői várakozásoktól. Ennek ellenére mindhárom vállalat tartja idei árbevétel- és profit-előrejelzését.
- A Volkswagen arról számolt be, hogy a negyedév végén nőni kezdtek az eladásai, ami várhatóan folytatódik a második negyedévben is. A VW idén 30 új modellt mutat be, ami várakozásaik szerint lendületet ad az értékesítésnek az év hátra lévő részében.
- Hasonló véleményt fogalmazott meg a Reutersnek Natalie Knight, a Stellantis pénzügyi igazgatója. Véleménye szerint első negyedéves teljesítményükre hatással volt, hogy a vállalatnál folyamatban van az átmenet az új termékportfólió bevezetésére. A cég 25 új bemutatót tervez 2024-ben, amiből 18 elektromos autó lesz. Az új modellek az év további részében jelennek meg a Stellantis legfontosabb piacain. Fabio Cadato portfóliómenedzser óvatosabb. Igaz ugyan, hogy az európai és amerikai márkákat összefogó autógyártó megerősítette idei profitcélját, ám egyelőre nem áll elég információ a rendelkezésünkre ahhoz, hogy megítéljük, reális-e ez a terv vagy sem. Saját prognózis megfogalmazására nem vállalkozott.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
