- A kínai autógyártóknak komoly gondot okoz a túltermelési válság.
- A kínai gyártóknak hatékonyabb, olcsóbb gyártási folyamatokat kell kialakítaniuk, hogy életben maradjanak.
- A Guangzhou Automobile Group (GAC) elnöke szerint egyre több cég mehet csődbe.
A kínai autógyártók, beleértve ebbe még az olyan állami tulajdonúakat is, mint a Guangzhou Automobile Group (GAC) nem vehetik félvárról a hazai piacukon kialakult túltermelési válságot, ha túl akarják élni a következő éveket.
A kínai autósok gyorsan megkedvelték a villanyautókat, de a termelés felfutása brutális árcsökkentési versenyhez vezetett. Sajátos körülmény, hogy ezt az amerikai Tesla kezdte 2023 elején. A következő évek jó eséllyel arról fognak szólni, hogy melyik vállalat tud az egyre keményebb feltételek közepette hatékonyan, olcsón jó autókat gyártani. Amelyik nem, az csődbe fog menni.
Feng Xingya, a GAC elnöke úgy látja, hogy a vállalatok eltűnése a süllyesztőben fel fog gyorsulni. A GAC beszállva az árversenybe mérsékelte autói árát. Ezt megelőzően a tempóvesztés miatt az első negyedévben csökkentek eladásai és üzemi árbevétele az egy évvel korábbihoz képest. Ilyenre 2020 óta nem volt példa a cég történetében.
A versenyképesség fokozása érdekében pedig a együttműködik technológiai vállalatokkal. Ezek közül a legismertebb a Huawei, amellyel közös kutatásokat és fejlesztéseket végeznek. Más kínai autógyártókhoz, például a Szegedre készülő BYD-hez hasonlóan a GAC is külföldön akar gyártóbázisokat létesíteni. Malajziában megnyitották az elsőt, a következőt Thaiföldön adják át júniusban. A továbbiaknak Brazíliában, Egyiptomban és Törökországban keresnek helyet. A gond az, hogy míg a BYD például 240 ezer autót adott el külföldön 2023-ban, addig a GAC csak 50 ezret, és csak 2030-ra számolnak félmillióval.
Autókütyü-verseny hajtja a piacot
A kínai autósok közel kétszer akkora jelentőséget tulajdonítanak járgányuk elektronikai képességeinek, mint az amerikaiak – derül ki a piackutatási adatokból.
Az ottani startupok erre bazírozva sokszor olyan szoftverekkel adják el autóikat, amelyek még nem készültek el véglegesen. Arra építenek, hogy mobiltelefonos távkapcsolaton keresztül képesek gyorsan kijavítani az előkerülő gyerekbetegségeket.
A Lotus , amely a kínai Geely egyik márkája, felmérést készített az autósok prioritásairól. Ebből az derült ki, hogy az autók elektronikus képességei közül a legjobban az automatikus parkolásra tartanak igényt. A második helyen az automatikus akkumulátortöltés szerepel. A kínai sofőr ki se akar szállni a verdájából, hogy csatlakoztassa a töltőállomáshoz. A Lotusnak ez állítólag nem akadály. A cég pénzügyi igazgatója, Kuen Long Lee beszámolója szerint Sanghajban van robottöltőjük. Lee szerint egyébként a nemzetközi autómárkák túl sokat lamentálnak azon, hogy milyen lesz az autózásban az átmenet az elektromos meghajtásra. Eközben a kínaiak egyre nagyobbak és erősebbek lesznek. A történet végén igaz lehet a mondás, hogy a „tett halála az okoskodás”. (Via CNBC)