Hangzatos ígéretek kontra valóság: szemét lenne a Xiaomi autója?

Nagyot ment a közelmúltban, hogy mennyire megállíthatatlan a főleg mobiltelefonjairól ismert Xiaomi villanyautója, az SU7. Ezt most nem egy hangzatos lózungként kell érteni: a versenypályás teszten konkrétan nem állt meg a Xiaomi egy tempós egyenes végén, és könyörtelenül belefúródott a gumifalba. Egyszerre volt ciki és aggasztó a baleset. Ez azonban nem a sztori vége: kiderült a csattanás oka, illetve rengeteg más, nyugtalanító probléma is. Az autót és a témát közelről ismerő, kínai újságírók meséltek róla.

Röviden:

  • Több probléma is kiderült a Xiaomi SU7-tel kapcsolatban
  • Szép ígéretek vannak, ezek közül azonban sok nem teljesül a valóságban
  • A tesztek szerint vannak minőségi és tervezési problémák
  • A dizájnt is többen kifogásolják

A Xiaomi villanyautójáról már sok érdekességet mondtak az utóbbi időben: az SU7 olcsóbb lesz, mint egy marék szotyi, miközben megveri a Porsche Taycant is. Mindez nagyon hangzatos, de egy videó alapján úgy tűnik, hogy a valóság ennél kevésbé napsütötte, hiszen a 664 lóerős, összkerekes SU7 MAX megállni se nagyon tud, ha versenypályán köröznek vele.

Fék nyúz

Erre lehet mondani, hogy bármilyen, nem versenypályára tervezett autó alatt elfogy a fék, de a valóságban ez is árnyaltabb. Pályán váratlanul hamar elgyengül az utcai autóra tervezett fék, de ez egyrészt fokozatosan történik – tehát egyértelműen érezni, hogy harmatosabb a fékerő –, másrészt az még ilyen esetben is ritka, hogy annyira elfáradjon a fék, hogy az autó beleálljon egy gumifalba.

A hagyományos autóknál jóval nehezebb, elektromos SU7 MAX alatt elöl négydugattyús Brembo féknyergek voltak, utcai használatra szánt fékbetétekkel. Az először bemutatott videón még nem láthattuk a fékbetétek állapotát, csupán azt, ahogy a fék elmelegszik, miközben gyötri a nehéz test. Most előkerültek olyan felvételek, amiken az látszik, hogy pár versenypályás kör után a fékbetét teljesen elkopott, a kopófelület szinte darabjaira hullott.

Kínai újságírók próbálták az SU7-est, és azt mondták, hogy már két-három éles kör teljesen el tudta pusztítani a fékeket. A Xiaomi is állást foglalt az ügyben: ők azt mondták, hogy az autóba szerelt fékbetétek utcai használatra fejlesztett darabok. Ezt a tényközlést természetesen szembe lehet állítani az autó teljesítményét és menetdinamikáját kidomborító marketingjével, valamint az sem egyértelmű, hogy miért engedték ki így a versenypályára az autókat (a baleset egy tesztnapon történt).

Kamuzás és egy kis kamuzás

Aggályosnak mondható az is, hogy ígérnek egy rakás jóságot a termékkel kapcsolatban, amit az igazából meg se tud közelíteni. Ilyen például a gyorsulás: az SU7 MAX elméletileg 2,78 másodperc gyorsul nulláról százra, amihez kidüllesztett mellkassal hozzáfűzték, hogy ez jobb, mint amit a Porsche Taycan Turbo tud, hiszen annak szánalmas 2,93 másodperc kell.

Érdemes megtekinteni a China Observer videóját, remekül körüljárja a témát:

Szép ígéret a Porschét eltángáló, olcsó kínai villanyautó, csak az a gond, hogy nem igaz. A Dongchedi autós oldal tesztje szerint 3,24 másodperc volt a legjobb idő, amit ki tudtak préselni az autóból. Amennyiben igaz, ez közel fél másodperces különbséget jelent, az pedig ezen a szinten nagyon sok. Azt csak zárójelbe téve jegyzem meg, hogy a német sportautók, köztük a Porschék és BMW-k általában még jobban is szoktak gyorsulni, mint amit a katalógus szerint tudniuk kéne: ott van például a 911 Turbo S, ami Sport Chrono csomaggal elvileg 2,6 másodpercet tud, igazából azonban 2,4 másodperc alá is be lehet menni egy gyárival.

Az ígért hatótáv sem tűnik reálisnak: 810 kilométeres hatótávot ígérnek, a tesztek alapján azonban csak 643 kilométert tud. Ez a kamuzás egyébként szinte minden (villany)autónál divatos, hiszen a WLTP-mérés szerinti fogyasztás-/hatótáv-adatok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal - a kínai CLTC-ciklus szintén nem a legreálisabb.

A gyári adatok szerint 100 km/h-ról fékezve 33,3 méteren áll meg a Xiaomi SU7 MAX, a tesztek alapján ez is 34,64 méter. Egy ennél is nagyobb bajra hívta fel a figyelmet egy kínai blogger: egy promóvideó azt suggalja, hogy a Xiaomi autója 135 km/h-s tempóról simán képes megállni a vészfékasszisztens segítségével. A gyári leírás viszont azt mondja, hogy az autó magától 70 km/h-t képes lassítani, onnan már a sofőrnek kell megállnia. Sőt, olyan videót is mutatnak, amin az látszik, hogy a vészfékasszisztens 50 km/h-s sebességről sem képes időben megállítani az autót egy tesztelésre használt, mű autó mögött.

Minőség? Az meg mi?

Egy másik videóban azt taglalják, hogy az általános minőséggel és a felépítéssel is vannak gondok. Például a légrugós futómű levegőtartályát közvetlenül a hátsó lökhárító mögé rakták, mindenféle védelem nélkül. Ezzel az a gond, hogy egy ütközésnél könnyen megsérülhet, amire szintén mutatnak egy videós példát, amikor egy Lotus hátulról eltalál egy SU7-et. A kritikus videóban azt is kifogásolják, hogy az akkumulátort védő páncél valójában egy kézzel is könnyen hajlítgatható, gyenge műanyag lap, ám nem egyértelmű, hogy a lemez feladata az akku védelme, vagy az autó alatti légáramlás javítása.

Rengeteg apróbb, bosszantó hibáról is beszámoltak a felhasználók: volt olyan autó, aminek nem csukódott le a csomagtartója, olyan is, ami egyszerűen nem indult be, de egy mozdíthatatlan kilincsekről is jöttek hírek. Voltak gondok a navigációs rendszerrel, a tükrök kialakításával és olyan esetre is volt példa, amikor az autó nem engedte, hogy kihúzzák a töltőkábelt a csatlakozóból. Az összes problémáról videó is készült, és a legtöbb esetben szervizben végezték a szinte teljesen új Xiaomik. Ezek önmagukban is lényeges problémák, de azt azért érdemes megjegyezni, hogy a nyugati villanyautók is tudnak ilyet: nálunk is (nem) volt több olyan tesztautó, amit hiba miatt azelőtt vissza kellett küldeni a németországi gyárba, hogy megérkezett volna a szerkesztőséghez, a Lucidok is képesek voltak téglává válni, de éppen a Porsche Taycanról is érkeztek hírek, amik szerint az autó komoly elektromos hibát produkált, de pár éve mi is kaptunk nem nyíló csomagtartóról, kimúló kijelzőről és nem elinduló töltésről panaszkodó olvasói levelet. A Xiaomit nem mentegetve teljesen új technológiát fejleszteni hibátlanul még a legnagyobbaknak sem sikerül.

Ebben a videóban egy olyan autóról van szó, amiben mindössze 39 kilométer van, és már hibás, ráadásul javíthatatlannak mondják:

Tehát fontos részlet, hogy az SU7 is egy új márka első modelljének legelső szériája, így valószínűleg a Xiaomi már most is dolgozik a fent taglalt problémák javításán, szinte biztos, hogy később nem lesz ennyire szomorú a helyzet. Ennek ellenére persze egyáltalán nem oké, hogy így kapják meg az autót a júzerek még akkor sem, ha több gyártónál is egyre többször előfordul, hogy szinte félkész, utólag javított autót dobnak piacra.

Többen kritizálták a SU7 dizájnját is, ami sokak szerint túlzottan hasonlít az ötszörannyiba kerülő Porsche Taycanéra. Ezt még a Xiaomi vezérigazgatója, Lei Jun is elismerte, de hozzátette, hogy tudatosan szerették volna hasonlóra rajzolni, amolyan tisztelgésképp. A kínai kulturában a másolás valóban a tisztelet jele, remek példá erre a szentélyek időről időre való teljes újjáépítése, amelynek során a cél a lehető legtökéletesebb másolat elkészítése. A Porsche-tulajok nem örülnek a megtiszteltetésnek. Egy Porsche kereskedés odáig ment, hogy egy SU7-et adtak ajándékba a Taycan mellé, amivel jó eséllyel a két autó közötti árkülönbséget és minőségbeli különbséget szerették volna érzékeltetni (végül az "ajándék" Xiaomit nem adták ingyen).

Liu Tao, az IM Motors társ-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az SU7-tel kapcsolatban, amit szerinte túl rövid idő alatt fejlesztettek ki. Szerinte ez ennyi idő alatt megfelelő minőségben nem lehetséges. Jia Yueting, a Faraday Future alapítója szintén kritizálta a Xiaomi autóját: azt mondta, hogy a Xiaomi másol, imitál és rövidebb utakat választ. Árnyalja a képet, hogy utóbbi bírálatokat a konkurencia fogalmazta meg.

Szóval akkor mit is jelent ez az egész?

Az ilyen információkat általában érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen eltérő, néha nehezen ellenőrizhető forrásokból származnak, a józan ítélethez több hivatalos és független teszt eredményeit kell látni. Utóbbit maga Kína sem könnyíti meg, a Xiaomi esetén pedig legalábbis gyanúsan egybevágnak a hírek. Az elfogyó fék is nagy gond, de a biztonsági funkciók hiányosságait, és az ígéretekhez képest markánsan eltérő tudást se feledjük. A rengeteg, komoly minőségi problémát bemutató videóval együtt a Xiaomi autója néhol silánynak (hitvány felfüggesztés), máskor veszélyesnek tűnik. Hogy ezek a problémák igazából csak kezdeti nehézségek-e, hamarosan kiderül.

Az SU7 egy népszerű, világszinten is jól ismert márka első autója, így várható volt, hogy kritikusan figyelő szemek ezrei merednek majd rá. Így hát nem meglepő, hogy ha bármi nem oké vele, az azonnal körbejárja a sajtót, de jó példa erre a Tesla Cybertruck is. Hogy a többi, kevésbé ismert márkával is ez-e a helyzet, innen Európából megmondani nem tudjuk, ellenpélda van, a sajtó általában kedveli a BYD Sealt, de ha a látványos formák és a kedvező árszabás mögött hasonló trógerségek vannak, azt a piac be fogja árazni.

Forrás: China Observer