Jogosítvány: valójában hány tanulóóra kell hozzá Magyarországon? Hányadikra sikerül a vizsga?
- A hazai jogszabály szerint a "B" kategóriás jogosítvány megszerzéséhez minimum 29 óra vezetési gyakorlat és legalább 580 kilométer megtétele szükséges a gyakorlati vizsgára való bocsátáshoz.
- Ezzel szemben a sikeres vizsgához szükséges vezetési órák száma folyamatosan és jelentősen nőtt. Ma már egy átlagos tanuló általában 46-47 órát vezet, mielőtt megpróbálná a gyakorlati vizsgát.
- Bár több időt töltenek a tanulók a vezetés gyakorlásával, sokaknak még így sem sikerül az első vizsgaalkalommal. Átlagosan minden második próbálkozás jár csak sikerrel.
- A fiatalok motivációja a jogosítvány megszerzésére jelentősen megváltozott az évek során. Míg korábban a jogosítvány birtoklása fontos státuszszerzés volt, ma már kevésbé sürgősnek érzik ezt a lépést.
A sikeres elméleti vizsga után ma a hatályos hazai jogszabály szerint minimum 29 órát kell vezetni egy „B” kategóriás jogosítványra pályázó tanulónak és legalább 580 kilométert ahhoz, hogy gyakorlati vizsgára bocsátható legyen. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a sikeres vizsgához szükséges vezetéssel töltött óraszám az utóbbi években folyamatosan és töretlenül nő. Egyebek mellett erről beszélt a Közlekedésbiztonság szakportálnak Dr. Szőcs Károly, az eduKRESZ e-learning tananyagok és az e-Titán képzésadminisztrációs rendszer fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozó E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója.
Ma már egy átlagos tanuló 46-47 óra vezetés után vállalkozhat a vizsgára a siker reményében, és sokaknak még így sem sikerül az első próbálkozásra. Átlagosan minden második nekifutás jár sikerrel.
A szakember szerint több oka van annak, hogy évről évre nő a sikeres vizsgához szükséges vezetéssel töltött órák száma. Úgy véli, megváltozott a tanulók motivációja.
40 éve, amikor én szereztem jogosítványt, a fiatalok, főleg a fiúk szinte versengtek azért, hogy kinek lesz először jogosítványa. Akkor is, ha a családban nem is volt autó. Fontos volt egy akkori fiatalnak, hogy legyen jogosítványa. Mára a helyzet sok szempontból és jelentősen megváltozott, ami hatással volt a fiatalok motivációjára is. Az autók ára és fenntartásuk költsége magas, ez az egyik oka, hogy egyre nő azoknak a száma, akiknek egyre kevésbé sürgős a vezetői engedély megszerzése. Ugyanakkor nemcsak ez a változás mozgatórugója - mondta Szőcs Károly.
A mai fiatalok szerinte főleg az olyan nagyvárosokban élők, ahol jó a közösségi közlekedés, ellenben egyre nehezebb autóval közlekedni, másképp élnek és sok mindenről másképp is gondolkodnak, mint a szüleik generációja.

Egyre többen gondolják, hogy nincs szükségük autóra, hiszen mindenhova elviszi őket a busz, a metró, a villamos. Ha pedig nem, akkor ott van a kerékpár, a robogó, nem beszélve a mostanság gombamód szaporodó mikromobilitási eszközökről. A városokban gyakran lassabban ér célba az ember autóval. És amikor végre célba érnek ott a kérdés: hol tehetik le (hol parkolnák le) az autójukat?
Valószínűleg mindezeknek is köszönhetően kitolódott a jogosítványszerzés jellemző életkora - tette hozzá. Annak ellenére, hogy már akár 17 évesen jogosítványhoz juthatnának a fiatalok, a „B” kategóriás képzésekre jelentkezők átlagéletkora most 24 év körül van és akkor is a leggyakrabban az a motivációjuk, hogy „a munkához, az elhelyezkedéshez van szükség a vezetői engedélyre”.
A nagyobb forgalom is szerepet játszik
Szőcs Károly szerint mindezeken túl az elmúlt évek, évtizedek során jelentősen megnövekedett forgalomsűrűség is hatással van a jogosítvány iránti igény változására. Elsősorban a nagyvárosokban sokkal nagyobb megterhelést jelent a sofőrök számára a vezetés napjainkban, mint 20-30 évvel ezelőtt vagy még régebben. Miközben az autózással járó előnyök a városokban mára szinte eltűntek.
Érzésre azt mondanám, hogy a vizsgák is szigorodtak az utóbbi években. Ezt nyilván nehéz kimutatni, mert a hosszabb tanulási időnek és a romló vizsgasikerességnek számos más oka is lehet, ahogy erről már beszéltünk is. A szigorúbb vizsgákkal kapcsolatos megérzés – a szakoktató kollégáktól hallottak alapján – talán úgy írható le a legjobban, hogy a vizsgabiztosok tényleg biztosra akarnak menni a döntésük meghozatalában, és az ötvenperces forgalmi vizsga során a fáradó, egyébként is vizsgadrukkal küzdő tanuló előbb-utóbb tényleg hibázik - mondta a szakember.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
