Még a föld is megnyílik a feltöltött, 1,5 literes V16 varacskos hangjától

2024.05.19. 15:41

Röviden:

  • A műsor: Top Gear Tunnel Run
  • Az autó: BRM P15
  • A sofőr: The Stig
  • A helyszín: egy hosszú alagút
  • A hanghatás: elképesztő
  • (Hotel: Trivago)

A Top Gear Tunnel Run egy pofonegyszerű, ellenben annál szórakoztatóbb sorozat: a lényege annyi, hogy fognak valami különleges, jó hangosnak ígérkező autót, amit aztán (The) Stig istenesen megküld egy végtelennek tűnő alagútban. Extra, hogy mérik az autók hangerejét is – már amikor tudják.

Ezúttal egy tényleg elképesztően különleges autót szereztek: egy 1952-es BRM Forma-1-est, egyenesen az F1 legelső éveiből. Bár a BRM P15 már 72 éves, a műszaki adatai még mai szemmel nézve is olyanok, hogy leszakad az arc.

Ezt az apró, éppen 700 kiló fölött, szivaralakú szörnyet egy 1,5 literes – jól olvasod! –, V16-os motor hajtja, amit egy kompresszorral fújtak meg. A rengeteg, apró dugattyú 12 ezerig forog, a csúcsteljesítmény pedig 600 lóerő. Mindezt 1952-ben, keskeny gumikon, egy bőrrel bevont kerti székből vezetve. Teljes őrület.

Ma már rettentő értékes, féltve őrzött darab ez a BRM, az autóversenyzés történelmének egy csodás példánya. Mindezt közben nem jelenti azt, hogy olykor ne lehetne élvezni, ahogy az öreg versenyautó felszántja az utat és berepeszti a dobhártyákat.

Azt sejteni lehetett, hogy egy ilyen régi, V16-os F1-es hangos lesz, de arra talán még az alkotók se számítottak, hogy megöli a mikrofonjukat. Márpedig pont ez történt: annyira hangos volt, hogy végül nem tudták lemérni, hogy pontosan mennyire volt hangos. Szerencsére azért nem minden kelléket pusztított el a BRM, így a videón te is meghallgathatod és megnézheted, ahogy ez az elképesztő tárgy végigrombol az alagúton.

Forrás: Top Gear