Már nem luxus az elektromos autó vásárlása, de ettől nem lett vonzóbb ez a lehetőség
- Az amerikai használtpiac átlagos elektromos autója ma már olcsóbb, mint az átlagos használt belső égésű motoros.
- Ugyan az autók ára rohamosan csökken, nem állnak hosszú sorokban az érdeklődők a villanyautók iránt.
Idén februárban fordult elő először, hogy a használt elektromos autókért átlagosan kevesebbet kellett fizetni, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott társaikért. Az ezt követő hónapokban tendenciává vált ez a változás, így ma már elmondható, hogy megszűnt a villanyautóknak az az imázsa, hogy birtoklásuk egyfajta luxus – derült ki a CNBC körképéből.
A változás drámai. Az elektromos autók 2023 júniusában átlagosan 25 százalékkal kerültek többe használtan, mint a hozzájuk hasonló másodkézből kínált hagyományos járgányok. Idén májusban azonban már nyolc százalékkal olcsóbban lehetett ezeket megvenni. Míg februárban átlagosan 265 dollárral (98 ezer forint) kerültek kevesebbe, addig májusban már 2657 dollárral (több mint 980 ezer forint).
Ez az iSeeCars tanácsadó cég 2,2 millió egy-ötéves autó árának áttekintésén alapuló felméréséből derült ki. Az elmúlt évben a benzines használt autók ára három–hét százalékkal csökkent, miközben az elektromos meghajtásúaké 30–39 százalékkal. Hasonló változás tapasztalható a prémium és a villanyautók összehasonlításában.
Egy Tesla Model 3-ért 2023 májusában 2635 dollárral kellett többet fizetni, mint egy BMW 3-asért. Egy évvel később, idén májusban már az előbbi ért kevesebbet 4800 dollárral. A kínálat óriásira nőtt. Egész évben összesen 177 ezer használt villanyautó cserélt gazdát 2022-ben, míg idén csak májusban 45 ezer adásvétel történt. Az egyéves autók új áruk 80 százalékát érik.
A változások mögött számos tényező áll. Az első az elektromos autók gyors fejlődése. Az újakba egyre nagyobb hatótávolságot biztosító, tartósabb akkumulátorokat építenek, márpedig ezek adják az autó árának 30–50 százalékát. A használt villanyautók árát lenyomja az újak piacán kialakult brutális árcsökkentési verseny. A Hertz autókölcsönző 20 ezer elektromos autót dobott piacra, miután rájött, hogy elsiette flottája villamosítását.
Az új villanyautók iránti kereslet csökkenése sem segíti a használtak árának növekedését és az akkumulátortöltő infrastruktúra még mindig nem az igazi. Az Pew Research piackutató cég adatai szerint tíz amerikai autós közül hat lakásától található három-három és fél kilométeren belül töltőpont.
A villanyautó-birtoklás költsége évi három százalékkal nő, miközben három százalékponttal, 12 százalékról kilenc százalékra csökkent az elektromos autó vásárlását fontolgató amerikaiak aránya. Idén csak 35 százalékuk mondta azt, hogy egyszer majd villanyautója lesz, míg egy évvel ezelőtt még 43 százalék volt ez az arány.
Forrás: CNBC