- A Google Waymo One autonóm autómegosztó szolgáltatására bárki befizethet San Franciscóban.
- Az érdeklődőknek le kell tölteniük a Waymo One alkalmazást, létre kell hozniuk egy fiókot, hogy tagjai lehessenek az autómegosztó közösségnek.
- Az időalapú elszámolás automatikusan történik, jelenleg 15 percért 7,60 dollárt, vagyis nagyjából 2800 forintot kell fizetni.
A Google Waymo One autonóm autómegosztó szolgáltatására immáron bárki befizethet, aki San Franciscóban él. A szolgáltató négy évvel ezelőtt vezette be Arizona állam legnagyobb városában Phoenixben ezt a lehetőséget. Az érdeklődőnek le kell töltenie a Waymo One alkalmazást, létre kell hoznia egy fiókot, és máris tagjává válik az autómegosztó közösségnek.
A szolgáltatás hasonlóan működik, mintha lenne sofőr az autóban: az utas okostelefonon rendeli meg az autót a kiindulási pont és az úti cél megjelölésével. A szolgáltató központja hozzáirányítja a legközelebbi szabad járművet és indulhat a menet.
Az időalapú elszámolás automatikusan történik. Jelenleg 15 percért 7,60 dollárt, vagyis körülbelül 2800 forintot kell fizetni. Ezzel nagyjából öt kilométerrel lehet megtenni az amerikai városban - írja a Reuters. Ez az ár 40 dollárcenttel, azaz 148 forinttal magasabb a Lyft autómegosztó rendszer tarifájánál.
Bár a Waymo lépésével közelebb került az önvezető járművekkel történő közlekedés, még messze van, hogy mindennapossá váljon szerte a világon. Részben azért, mert a vezető nélküli járművek közlekedése előtt szabályozási akadályok tornyosulnak. Továbbá a befektetőknek sem rajonganak érte, mert az új technológia nagyon drága és beláthatatlan, hogy lehet-e széles körben megbízhatóan és gazdaságosan üzemeltetni. Emellett a Waymo autói több tucat kisebb balesetet szenvedtek el korábban, amelyeket még vizsgál az USA közlekedésbiztonságai hatósága.
Sofőrrel kezdték
A Waymo 2021-ben indította el a teszteket San Franciscóban az önvezető autóival, amelyekben akkor még folyamatosan ült egy vezető is, aki gond esetén beavatkozott a jármű irányításába. A vállalat tájékoztatása szerint a feliratkozási lehetőséggel 300 ezren éltek azt követően, hogy létrehoztak egy várólistát, mielőtt bárkinek elérhetővé tették volna az autonóm autómegosztást a városban. A Waymo a Google-on belül egy projektként indult útjára 2009-ben, ezt követően önálló vállalkozássá vált, és 2020 óta kínál vezető nélküli taxizást az USA-ban. A cég az illetékes kaliforniai hatóságoktól márciusban kapta meg az engedélyt a Waymo One szolgáltatás elindítására Los Angelesben és néhánykisebb településen San Francisco körzetében.