- Túl szigorúnak tartja egy amerikai szervezet a robotfékre vonatkozó tervezett szabályozást.
- A közlekedési hatóság, az NHTSA szerint viszont 360 ember életét lehetne megmenteni és 24 ezer súlyos sérülést kerülhetnének el.
- A gyártók szerint kivitelezhető az előírásnak megfelelő rendszer, de meglehetősen drága.
Az Egyesült Államokban belátható időn belül kötelezővé akarják tenni az új autók felszerelését automatikus fékrendszerrel, ám a tervezett szabályozással több gond van.
Az Egyesült Államokban tevékenykedő autógyártók egyik szakmai szervezete, az Alliance for Automotive Innovation szerint túl szigorúra sikerült az automata fékezéssel kapcsolatos szabályozási javaslat.
Az ilyen rendszerek érzékelők és kamerák segítségével akkor is lefékezik az autókat, ha a vezető késlekedne ezzel. Az autógyártók még egy 2016-ban kötött megállapodásban vállalták, hogy bővítik ezek beépítését járműveikbe és 2022-ben már az új autók 90 százalékában megtalálhatók voltak a robotfékek.
Az USA közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) viszont azt javasolja az amerikai törvényhozásnak, hogy 2029-től kezdve tegyék az új autók kötelező részegységévé az automata fékrendszereket. Ezzel nem is lenne gond, ám az NHTSA részletezte, hogyan kellene sztenderdizálni az autógyártók különböző tudású rendszereit.
Az innovációs szövetségnek azzal van baja, hogy ezekben a részletekben túlságosan magasra tették a lécet. Például azt javasolják, hogy a robotfék képes legyen a vezetőtől függetlenül beavatkozni olyankor, amikor az ütközés veszélye 100 km/h-s sebességgel haladó autók esetén jelentkezik. A gyalogosbaleseteket pedig sötétben is meg kellene előznie. Közvetlen veszély esetén 150 km/h-s sebességnél is működésbe kellene lépnie, illetve egy gyalogos közvetlen elgázolását úgy is képesnek kellene lennie megelőzni, hogy 70 km/h-s sebességről állítja meg satufékkel az autót.
Az NHTSA szerint ezzel évente 360 életet lehetne megmenteni és 24 ezer sérülést lehetne elkerülni.
John Bozzella, az innovációs szövetség elnöke levelet írt az amerikai kongresszusnak, amelyben arról értekezik, hogy a hatóság olyan rendszert akar, ami feleslegesen túlbiztosítaná a beavatkozást.
A követelmények ugyan teljesíthetők, ám annyira drágán, ami megdobná az új autók árát. Az NHTSA szerint az elveszett emberi életek kerülnek igazán sokba. (Via Wall Street Journal)