Az új autók drágulásával a használt piaci árak is emelkednek egy friss kutatás szerint
- Felmérést készítettek Amerikában, hogy hogyan változott az újautó-piac hatására a használt árképzése.
- Az elmúlt 10 évben 60 százalékkal drágult az átlagosan 10 éves használtautók ára.
- A piaci részesedésük is emelkedett, főleg a koronavírus-járvány időszaka alatt.
- A használt piacon még mindig nagyon népszerűek a szedán, kombi, kompakt és kupé formák szemben a pazarló SUV-kal.
Elég összetett kérdés, hogy egy új autót miért nehezebb megvenni, mint mondjuk 20 évvel ezelőtt. A modern autók árának emelkedését sok helyen nem követték olyan intenzíven a fizetések, így nem csoda, ha ma elérhetetlennek érzünk bizonyos hétköznapi modelleket. Ez a tendencia pedig magával húzta a használtautó-piac árazását is és ez nem csak a magyar piacot érinti, hanem egy friss kutatás szerint még Amerikát is.
Az iSeeCars készített egy tanulmányt arról, hogy hogyan alakultak a használtautó vásárlási szokások, illetve merre formálódott a piac az elmúlt 10 évben. A kutatás szerint, hogy egy 10 éves használt autó ára átlagosan 12 194 dollár (4,4 millió forint), míg 2014-ben egy ugyanilyen autó 7583 dollár (2,85 millió forint) volt. Ez 60 százalékos emelkedést jelent mindössze 10 év alatt. Itt persze nem szabad elfelejteni, hogy milyen volt akkor és most egy 10 éves használt autó, gondolok itt a dizájnra, biztonságra, motorizáltságra, felszereltségekre és különböző elektronikákra.
A kutatásban az is kirajzolódott, hogy több ember vesz ma Amerikában használt autó, mint valaha. A magas számok pedig még a koronavírus-járvány idején kezdtek ilyen irányba elmozdulni. A használtautók piaci részesedése 2020-ban 15,1 százalék volt, ez 2022-re 19,2 százalékra ugrott és napjainkra elérte a 22,7 százalékot.
Az is érdekes, hogy milyen a használt-piac összetétele az autók formáját illetően. A felmérésben 10 év alatt vizsgált 169 millió eladott használt autónak jelentős százaléka nem SUV volt, tehát az új autók körében divatos forma. Az elemzők szerint a használt piacon továbbra is jól futnak a szedán, kupé, kombi és kompakt formák. Ennek valószínűleg az az oka, hogy ezek sokkal racionálisabb formák fenntarthatóság, fogyasztás és méret szempontjából, így többen döntenek ezek mellett.
Forrás: Motor1