- Összehangolt szabotázsakcióban megrongálták a francia nagysebességű vasút, a TGV hálózatának több kulcsszakaszát is.
- A támadás a francia állami vasúttársaság szerint 800.000 embert érint, arra kérik utasaikat, hogy ne menjenek ki az állomásokra, halasszák el az utazásaikat.
- A károk helyreállítása akár egész hétvégén tarthat.
Összehangolt szabotázsakcióban rongálták meg a francia nagysebességű vasút, azaz a TGV hálózatát péntek hajnalban. Az akcióban az északi, a nyugati és a keleti vonalakat is megbénították, úgy, hogy összesen három helyen gyújtottak tüzet a pályán. Egy negyedik támadás is tervben volt a Lyon és Marseilles közötti TGV szakaszon, de azt sikerült meghiúsítani.
A szabotázsakció azért okoz különösen nagy fennakadást, mert ma este lesz a Párizsi Olimpiai Játékok nyitóünnepsége és százezrek tartanak a francia fővárosba. A francia állami vasúttársaság, az SNCF szerint a nagysebességű hálózatot „rosszindulatú cselekmények” célpontjává tették, a javítási munkák pedig egész hétvégén tarthatnak. A fennakadás közel 800 ezer utazót érinthet. A BBC információi szerint a London és Párizs közötti nagy sebességű vasúti szolgáltatás is veszélybe lekerült, mivel a Londonba tartó vonatok a megrongált a Párizs és Lille közötti vonalszakaszon haladnak menetrend szerint. Az utazási idő akár 90 perccel is emelkedhet, számos járatot töröltek.
Az SNCF azt tanácsolja az utasoknak, hogy ne menjenek ki az állomásra, az utazásukat halasszák el. Az akciót a közlekedési miniszter és a sportminiszter is elítélte.
Miért történhet ekkora leállás?
A francia vasúthálózat a magyarhoz hasonlóan teljesen vízfejű, így három koordinált akcióval egyszerűen meg is lehet bénítani. A támadás jól rámutat az ilyen hálózatok komoly hátrányára, a zavarérzékenységre, hiszen a német nagysebességű hálózaton például lehetetlen lenne hasonló akciót kivitelezni. A francia nagysebességű hálózat sajátosságai miatt a vonalak alig rendelkeznek állomásokkal, így esetleges buszos pótlást szinte lehetetlen megszervezni.
A megbénított TGV Atlantique, Nord és Est vonalakról fontos vágánykapcsolatok hiányoznak, amik lehetővé tehetnék a hatékony kerülőútvonalak használatát, így előfordulhat, hogy egy nagysebességű vonat akár többszáz kilométeren át is alacsony sebességű pályára kényszerül.
Forrás: BBC