Túl drágák a hidrogénbuszok, ezért érvénytelen lett a kecskeméti tender

2024.07.31. 15:16

  • Áprilisban írt ki tendert a KeKo két darab hidrogénbuszra. A beszerzéshez támogatást is kapott Kecskemét.
  • A beszerzésen induló pályázók a támogatási összeghez képest, jóval magasabb áron ajánlották be buszaikat.
  • Miskolc és a Volánbusz is beszerezne egy-egy hidrogénbuszt, azonban nem valószínű, hogy ez sikerül nekik.

Még áprilisban  írt ki, feltételes közbeszerzési eljárást  a Kecskeméti Közlekedési Központ Zrt. (KeKo), két darab hidrogén-üzemanyagcellás, szóló, városi autóbuszra. Az eljárás, azért volt feltételes, mert a Keko csak abban az esetben kötött volna szállítási szerződést, ha kap támogatást a két busz beszerzésére. Nos, a környezetbarát járművek beszerzését felügyelő  HUMDA Zrt.  jóvoltából, júniusban, száz százalékos intenzitású,  544,3 millió forintos támogatást kaptak a kecskemétiek  hidrogénbuszok beszerzésére.

A felhívásra két pályázó jelentkezett. Az egyik a lengyel Solaris, amely az Urbino 12 Hydrogen busszal indult a tenderen. A másik induló a Toyota-Caetano, amely a Mirai hajtásrendszerét használó H2. City Gold típust ajánlotta be. A két Solarist 601 856 742 forintért, a két Toyota-Caetanót pedig 609 512 000 forintért adnák a gyártók hazai képviseletei a Kekónak. Mindkét összeg jóval magasabb, mint amennyit a HUMDA és Kecskemét szánt volna ezekre a buszokra, ezért a tendert végül érvénytelenítette a kiíró. Ez azt jelenti, hogy a közeljövőben Kecskeméten nem állnak forgalomba üzemanyagcellás buszok.

Az érvénytelen kecskeméti tender tanulságai alapján, nagy a valószínűsége, hogy a Volánbusz hidrogénbusz beszerzése is dugába dől. Ahogy azt korábban megírtuk, a Volánbusz májusban kiírt, egy szintén feltételes közbeszerzést, egy darab üzemanyagcellás buszra, amely Szigetszentmiklós környékén szállítaná az utasokat. A Volánbusz erre 267,2 millió forintos, szintén száz százalékos intenzitású támogatást kapott a HUMDA-tól. A kecskeméti pályázatból kiindulva, minden bizonnyal a Volánbusz tendere is érvénytelen lesz, ugyanis úgy tűnik, a hidrogénbuszok beszerzési ára jóval magasabb, mint ahogy azt a döntéshozók képzelték.

A harmadik város, amely szintén támogatásból szerzett volna be egy hidrogénbuszt, Miskolc lett volna. A borsodi megyeszékhely közlekedési cégének (MVK Zrt.) pályázatát azonban a HUMDA nemrég tartaléklistára tette, ugyanis a felhasználható keretösszeg elfogyott. Most a HUMDA azt keresi, hogyan tudna többletforrásokhoz jutni az ágazat, hogy néhány hidrogénbusz forgalomba állhason Magyarországon. Úgy néz ki azonban, hogy egy darabig még várni kell arra, hogy hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszokkal utazhassunk.