Régen látott bukta a Fordnál, pocsék helyzetben a detroiti trió

2024.08.01. 09:18

  • Nincsenek könnyű helyzetben az amerikai autógyártók. 
  • A Fordnál és a Stellantisnál a múlt hibáit is orvosolni kell. 
  • A GM közben nyereséges villanyautó-gyártást ígér. 
general-motors-kokomo-parking-lot-shows-the-nightmare-the-chip-s

Enyhén szólva hadilábon állnak a detroiti autógyártók a tőzsdei befektetőkkel mostanában – derült ki a CNBC beszámolójából. A General Motors könnyedén lepipálta az elemzők nyereségvárakozásait, miközben a Ford nem tudta teljesíteni azokat, mégis csökkent mindkét vállalat részvényeinek árfolyama.A különbség a visszaesés mértékében volt.

A GM „csak” 6,4 százalékos zuhanást szenvedett el gyorsjelentésének megjelenése után, míg a Ford papírjait oly mértékben szórták ki a tőzsdei játékosok, hogy 18 százalékot veszítettek értékükből. Ilyen csapást utoljára a 2008–2009-es gazdasági válság idején szenvedtek el. Akkor a Ford elkerülte a csődöt, szemben a GM-mel, amelyet a washingtoni kormány tartott életben.

Profitot ígér a GM a villanyautóknál

A piaci környezet eközben látszólag kedvező az autógyártóknak. A helyzet normalizálódott a járvány idején kialakult chiphiány után, ami azzal járt, hogy nem volt elég új autó a raktárakban és nőttek az árak. A készletek rendeződtek, az árak megszelídültek, ám a befektetők úgy látják, hogy éppen ez jelzi az autóipar termelési ciklusának hanyatló szakaszát.

A GM esetén a tőzsde nem a vártnál jobb eredményadatra és az éves profitvárakozás növelésére figyelt, hanem arra, hogy a cég növelni akarja elektromos autói gyártását az idei második fél évben. A cégvezetés azt állítja, hogy már az év végére legalább a gyári termelés szintjén (az értékesítés és a marketing költségét nem számítva) nyereségessé teszi a villanyautók gyártását, ám a befektetők akkor fogják ezt elhinni, ha látják. A GM-mel kapcsolatban az is aggasztja a piacot, hogy a helyi villanyautó-gyártók előretörésével folyamatosan visszaszorul Kínában. Korábban az ottani eladások szép nyereséget hoztak, míg idén a második negyedévben több mint 100 millió dollárral értékelődtek le a vállalat kínai eszközei. Ez a hanyatlás már 2023 óta tart.

Mary Barra vezérigazgató elismerte, hogy eddig nem tettek eleget a csorba kiköszörülésének érdekében. Miközben a GM megítélésén az sem javított sokat, hogy részvény-visszavásárlást ígért befektetőinek, a Ford kizárta ezt a lehetőséget. Ehelyett szép osztalékkal kecsegteti tulajdonosait, ami elemzők szerint abból fakad, hogy a Ford család tagjai, akik a cég vezetőségében szavazati joggal rendelkeznek, így járnának jól.

A múlt bűnei kísértik a Fordot és a Stellantist

Sem anyagi szempontból, sem a vállalat imázsát tekintve nem jött jól a Fordnak, hogy a még az előző menedzsment idején gyártott autói után magas garanciális javítási kiadások terhelik a büdzséjét. Ez az idei második negyedévben 800 millió dollár kiadást okozott. 

A Stellantis szintén sötét múltját okolja jelenlegi gondjaiért. Carlos Tavares vezérigazgató szerint a készletek, a gyártás és az értékesítési stratégiák körüli korábbi „arrogáns hibák” gyakorolnak káros hatást a vállalat tevékenységére. Magyarán az előző vezetés figyelmen kívül hagyta, hogy hol a valódi helye mostanság a Chryslernek az autógyártók táplálkozási láncában. A vállalat részesedése Észak-Amerikában az idei első fél évben 8,2 százalék volt az új autók értékesítésében. Ez 1,8 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban. Tavares abban bízik, hogy teljesíteni tudják idei pozitív pénzügyi előrejelzéseiket, miután 2024-ben húsz új modellt mutatnak be és árcsökkentéseket terveznek.