Régen látott bukta a Fordnál, pocsék helyzetben a detroiti trió
- Nincsenek könnyű helyzetben az amerikai autógyártók.
- A Fordnál és a Stellantisnál a múlt hibáit is orvosolni kell.
- A GM közben nyereséges villanyautó-gyártást ígér.

Enyhén szólva hadilábon állnak a detroiti autógyártók a tőzsdei befektetőkkel mostanában – derült ki a CNBC beszámolójából. A General Motors könnyedén lepipálta az elemzők nyereségvárakozásait, miközben a Ford nem tudta teljesíteni azokat, mégis csökkent mindkét vállalat részvényeinek árfolyama.A különbség a visszaesés mértékében volt.
A GM „csak” 6,4 százalékos zuhanást szenvedett el gyorsjelentésének megjelenése után, míg a Ford papírjait oly mértékben szórták ki a tőzsdei játékosok, hogy 18 százalékot veszítettek értékükből. Ilyen csapást utoljára a 2008–2009-es gazdasági válság idején szenvedtek el. Akkor a Ford elkerülte a csődöt, szemben a GM-mel, amelyet a washingtoni kormány tartott életben.
Profitot ígér a GM a villanyautóknál
A piaci környezet eközben látszólag kedvező az autógyártóknak. A helyzet normalizálódott a járvány idején kialakult chiphiány után, ami azzal járt, hogy nem volt elég új autó a raktárakban és nőttek az árak. A készletek rendeződtek, az árak megszelídültek, ám a befektetők úgy látják, hogy éppen ez jelzi az autóipar termelési ciklusának hanyatló szakaszát.
A GM esetén a tőzsde nem a vártnál jobb eredményadatra és az éves profitvárakozás növelésére figyelt, hanem arra, hogy a cég növelni akarja elektromos autói gyártását az idei második fél évben. A cégvezetés azt állítja, hogy már az év végére legalább a gyári termelés szintjén (az értékesítés és a marketing költségét nem számítva) nyereségessé teszi a villanyautók gyártását, ám a befektetők akkor fogják ezt elhinni, ha látják. A GM-mel kapcsolatban az is aggasztja a piacot, hogy a helyi villanyautó-gyártók előretörésével folyamatosan visszaszorul Kínában. Korábban az ottani eladások szép nyereséget hoztak, míg idén a második negyedévben több mint 100 millió dollárral értékelődtek le a vállalat kínai eszközei. Ez a hanyatlás már 2023 óta tart.
Mary Barra vezérigazgató elismerte, hogy eddig nem tettek eleget a csorba kiköszörülésének érdekében. Miközben a GM megítélésén az sem javított sokat, hogy részvény-visszavásárlást ígért befektetőinek, a Ford kizárta ezt a lehetőséget. Ehelyett szép osztalékkal kecsegteti tulajdonosait, ami elemzők szerint abból fakad, hogy a Ford család tagjai, akik a cég vezetőségében szavazati joggal rendelkeznek, így járnának jól.
A múlt bűnei kísértik a Fordot és a Stellantist
Sem anyagi szempontból, sem a vállalat imázsát tekintve nem jött jól a Fordnak, hogy a még az előző menedzsment idején gyártott autói után magas garanciális javítási kiadások terhelik a büdzséjét. Ez az idei második negyedévben 800 millió dollár kiadást okozott.
A Stellantis szintén sötét múltját okolja jelenlegi gondjaiért. Carlos Tavares vezérigazgató szerint a készletek, a gyártás és az értékesítési stratégiák körüli korábbi „arrogáns hibák” gyakorolnak káros hatást a vállalat tevékenységére. Magyarán az előző vezetés figyelmen kívül hagyta, hogy hol a valódi helye mostanság a Chryslernek az autógyártók táplálkozási láncában. A vállalat részesedése Észak-Amerikában az idei első fél évben 8,2 százalék volt az új autók értékesítésében. Ez 1,8 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban. Tavares abban bízik, hogy teljesíteni tudják idei pozitív pénzügyi előrejelzéseiket, miután 2024-ben húsz új modellt mutatnak be és árcsökkentéseket terveznek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
