Egymilliárd autó kontra 218 hajó – mielőtt túl szigorú lennél az autókkal

2024.08.05. 06:14

  • A koronavírus-járvány lecsengése után újra útnak indultak a rettentően levegőszennyező óceánjáró turistahajók. A környezetvédők bizonyára szívesen betiltatnák a nyári pihenés ezen mellőzhető módját.
K EPA20200219011

Az óriási turistahajók a koronavírus-járvány okozta leállásuk után visszatértek a világ óceánjaira és tengereire, és immáron nagyobb légszennyezést okoznak a kikötőkben, mint amekkorát az átkozott pandémia előtt – derült ki a Transport & Environment környezetvédelmi nonprofit szervezet friss tanulmányából.

Az ENSZ hajózással foglalkozó szervezete ugyan 2020-ban bevezetett korlátozásokat a kén-dioxidok kibocsátásával kapcsolatban, ám ez nem akadályozta meg Európa 218 nyaralóhajóját abban, hogy egymilliárd autó kén-dioxid-kibocsátásának megfelelő levegőszennyezéssel rongálja az emberek és a Föld egészségét.

Egyetlen város volt, amely megmutatta, hogyan lehet elkerülni egy a csúfságot. Velence kitiltotta kikötőiből a turistákkal teletömött monstrumokat. Ennek köszönhetően 80 százalékkal mérséklődött a település kikötőjének légszennyezettsége.

A T&E szakértői szerint ez ékes bizonyítékot szolgáltat arra, hogy meg lehet oldani ezt a problémát. A szervezet a kikötőkben elektromos meghajtás használatára kötelezné a hajókat.A hajók száma és az az idő, amit a kikötőkben és azok környékén töltenek egyaránt nőtt 2019 óta.

Mégpedig 23-24 százalékkal – állítják a környezetvédelmi szervezet jelentésének szerzői.

Miután eközben szerencsére nem mindig működik a motorjuk, ez a bővülés kilenc százalékkal dobta meg a kén-dioxidok-kibocsátását. A nitrogén-oxidok esetén plusz 18 százalék, a szilárd részecskéknél plusz 25 százalék ez azadat. Európa egyik legszennyezettebb kikötővárosa 2023-ban Barcelona volt, utána Civitavecchia, majd Róma, Athénés Pireusz következett. A Barcelonában megforduló turistahajók közel háromszor több kén-dioxiddal szennyezték a levegőt, mint a város összes autója együttvéve. Ennek a gáznak a kibocsátásával kapcsolatban százszor szigorúbb szabályozás vonatkozik az autókra, mint a hajókra.