Két év, és összeér a villanyautók és a belső égésű motoros autók ára

2024.08.05. 17:29

  • Egy elektromos autó árát jelentős mértékben az akkumulátor határozza meg.
  • Ezen a piacon azonban jelentős áresés tapasztalható, ami az elemzők szerint nem állt még meg.
  • Végül két éven belül eljöhet az a pillanat, amikor az elektromos autók már nem lesznek drágábbak a belső égésű motoros autóknál.

Egy elektromos autó magasan legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Ez a nélkülözhetetlen egység gyakran az autó bekerülési költségének harmadát, de minimum negyedét adja. Az akkumulátorok árának alakulása tehát jelentős hatással van arra az összegre, amit a kasszánál ki kell csengetni autó elektromos autó vásárlásakor.

Márpedig az akkumulátorok ára folyamatosan csökken, ez a folyamat pedig a Goldman Sachs elemzői szerint a következő években is folytatódni fog. A jóslatok 2024-ben 23 százalékos, 2025-ben pedig további 20 százalékos csökkenéssel számolnak, ami már az elektromos autók fogyasztói árán is érezteti majd a hatását.

A kép illusztráció. Fotó: Dean Mouhtaropoulos / Getty Images
A kép illusztráció. Fotó: Dean Mouhtaropoulos / Getty Images



Az árak csökkenését Elon Musk is megerősítette. A Tesla CEO-ja szerint a jelenséget az okozza, hogy az akkumulátorgyárak egyre nagyobb kapacitással működnek, miközben a kereslet csökkent a termékeik iránt.

Mindez a lítium árán is meglátszik: az akkumulátorgyártás kulcsfontosságú nyersanyaga jelenleg 70 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly. Kieran O'Regan, az akkumulátorokkal foglalkozó About:Energy vállalat társalapítója szerint a gyártástechnológia fejlődésével egy elektromos autó akkumulátorainak árát egyre szignifikánsabban a nyersanyagok ára határozza meg, így a szilícium áresésének jelentős lesz a hatása.

Az elemzők szerint az USA-ban részben azért is drágábbak az elektromos autók a belső égésű motoros társaiknál, mert az amerikai sofőrök a hatalmas járműveket részesítik előnyben, amikbe hatalmas akkumulátorok kellenek. A másik ok, hogy az akkumulátorok árának csökkenése csak némi késéssel jelenik meg az autók fogyasztói árában.

A Goldman Sachs elemzői szerint mindezek ellenére 2025 vagy 2026 környékén eljöhet az a pont, amikor az elektromos autók már nem drágábbak a belső égésű motoros autóknál, az árcsökkenés pedig ezután is folytatódni fog.

Forrás: finance.yahoo.com