78 milliárdos veszteség: mégse készül el a gigantikus szintetikus-üzemanyaggyár Európában
- Nem fejezik be Európa legnagyobb olyan üzemét, ahol szintetikus üzemanyagot gyártottak volna.
- A fő beruházó, vagyis az Ørsted inkább a zöldhidrogén technológia fejlesztésére koncentrál.
- A projekt így várhatóan nagyjából 220 millió dolláros, azaz körülbelül 78 milliárd forintos veszteséggel zárul.
Hatalmas projekt landolt a kukában: mégse készül el Európa legnagyobb, szintetikus üzemanyagot gyártó üzeme. A tervek szerint a gyár évi 50 ezer tonna e-üzemanyagot állított volna elő, de most úgy tűnik, hogy az üzem végül el se készül. A beruházó cég inkább a zöldhidrogénre koncentrál.
A FlagshipONE hajókhoz szállított volna széndioxidból és megújuló energiából előállított alternatív üzemanyagot. A projekt fő beruházója a dán Ørsted volt, az építkezés 2023 májusában vette kezdetét.
Európa legnagyobb, e-üzemanyaggyárához az energiát svéd szélerőművek szolgáltatták volna, a széndioxidot erdészeti hulladékból szerezték volna. Utóbbihoz szükség lett volna egy brit cég különleges berendezésére, ami évi 70 ezer tonna széndioxid visszanyerésére alkalmas. Utóbbi egyes alkatrészei korábban már meg is érkeztek.
Bár a projektet támogatta az Európai Bizottság, az Európai Befektetési Bank és a Breakthrough Energy Catalyst befektetési társaság, az Ørsted mégis úgy döntött, hogy inkább elkaszálja a projektet. Mads Nippler, a vállalat vezetője szerint az európai e-üzemanyagok piaca nem fejlődik elég gyorsan, ezért nem tudtak megfelelő szerződéseket kötni.
Az Ørsted nagyszabásű projektje 175 millió dollárba, vagyis közel 62 milliárd forintba került volna, így viszont ennél nagyobb veszteséget lesznek kénytelen elkönyvelni. A cég 220 millió dolláros vagyis majdnem 78 milliád forintos veszteséggel zárta a projektet. Azt mondják, hogy a szintetikus üzemanyag helyett inkább a zöldhidrogén technológia fejlesztésére helyezik a hangsúlyt.
Forrás: Villanyautósok