Még ebben az évtizedben gyártásba kerülhetnek színváltós BMW-k

2024.09.02. 17:52

  • Az évtized végére, de akár 2027-re gyártásba kerülhet pár színváltós BMW.
  • A technológiát a BMW 2022-ben mutatta meg először, azóta pedgig három olyan tanulmányautót mutatott be, amin látható volt.
  • A projekt vezetője szerint a technológia kezdetben drága lesz, de idővel olcsóbbá válhat.

A BMW még 2022-ben mutatta be az iX Flow nevű tanulmányautóját, ami képes volt a színváltoztatásra. Az iX Flow csak fekete és fehér között tudott váltani, de különböző mintázatok megjelenítésére is képes volt.

A bajorok a technológiát ezután nem dobták ki az ablakon, hanem továbbfejlesztették azt.  Zavaly az i Vision Dee már 32 színt tudott felmutatni, legutóbb pedig márciusban láthattuk ismét egy i5 Flow Nostokana tanulmányautón, ami mégtöbb szín és minta megjelenítésére is képes volt.

Az elektroforézis technológia felhasználásával változtatható színű csíkokat helyeztek el az i5 tetején, oldalain, valamint a motorháztetőn és a csomagtérfedélen is. Minden ilyen vékony E Ink rétegben több millió mikorkapszula található, melyek a feszültség változására reagálva rendeződnek új formákba, miközben a színüket is váltogatják.

A projekt vezetője, Dr. Stella Clarke a Drive kérdésére elárulta, hogy már nem tűnik lehetetlennek, hogy ez a technológia gyártásba kerüljön, sőt az is lehet, hogy 2027-ben már nagyon limitált darabszámban lehet ilyen BMW-t vásárolni.

Mivel egy még gyerekcipőben járó technológiára van szó, ezért biztos, hogy ez egy drága opció lesz, de ez idővel egyre olcsóbb lehet - mondta Clarke. Kihívások és kérdőjelek is akadnak ezzel kapcsolatban. Az egyik ilyen, hogy ezt jogilag mennyire fogadnák el az országok. Valamint az is kérdés, hogy mennyire bírná a hosszan tartó szélsőséges hőmérsékletnek való kitettséget, az állandó UV-t, valamint mennyire lenne érzékeny a kőfelverődésekre. Viszont megjegyezte, hogy az eddig bemutatott színváltós tanulmányautók mindegyike működik, ami jó jel.

Kifejtette, hogy a színváltás nem fogyaszt sokat, egy váltáshoz nagyjából 20 wattnyi energia szükséges. Amikor az autó pedig kikapcsolt állapotban van, akkor semmilyen energia nem szükséges a technológiának, képes abban a színben maradni, amire beállították.