1,8 milliárdot kérnek a II. világháború máig kísértő japán szelleméért
- Eladásra kínálják a japán hadtörténet egy különleges darabját, egy A6M Zero vadászgépet.
- Nem sérülésmentes, megvigyázott darabról van szó: a csendes-óceáni hadszíntéren 1943-ban lelőtték, és egészen 1965-ig egy dzsungelben aszalódott a Salamon-szigeteken.
- A felújítása több, mint 60 ezer órát vett igénybe, és 14 ezer egyedi alkatrész is kellett hozzá.
- Ironikus, de a Zerót jelenleg egy olyan Pratt & Whitney motor hajtja, ami azokat az F4F Wildcateket, amik ellen az 1940-es években harcolt.
- Most 5 millió dollárt, azaz közel 1,8 milliárd forintot kérnek ezért a tökéletesen működő, hihetetlen ritkaságért.

A második világháború könyörtelen tempójú fegyverkezési versenyéből temérdek érdekes tárgy maradt ránk. A történelem egyik legsötétebb időszakában szolgáló repülőgépek között minden oldalon akadtak mára kultikussá vált típusok: a briteknek ott volt a Spitfire, az amerikaiknál a P-51 Mustang, a japánoknál pedig az A6M Zero.
Ilyen az, amikor bedurrantanak egy II. világháborús Messerschmitt vadászgépet
A BF 109 orrában elképesztő robajjal kel életre a hatalmas, dörgő hangú Daimler-Benz V12-es.
Az A6M-et az 1930-as évek második kezdték tervezni, hogy ezek váltsák a korábbi A5M-eket: a legfontosabb elvárás a kiváló manőverezőképesseg volt, de a nagy hatótávot és a korábbinál hatékonyabb fegyverzetet is fontosnak gondolták. A Japán Birodalmi Haditengerészet kemény követelményei ellenére a Mitsubishi belevágott.
A Mitsubishi akkori főmérnöke, Hirokosi Dzsiró az alacsony tömegben látta a probléma megoldását. A minden felesleges és kevésbé felesleges - mint például a pilótát védő páncéllemez - sallangot mellőző, több részletében alumíniumból készült vadászgép 1939 első felében készült el, de csak 1940 közepén állították szolgálatba.
Egészen 1942 második feléig úgy tűnt, hogy a könnyű és agilis Zerók leggyőzhetetlenek: nyomasztó fölénnyel nyerték a légicsatákat. A másik oldalon sem lassítottak, teljes erővel fejlesztettek, így a rettegett Zerók később elavulttá váltak. Olyannyira, hogy még kamikaze-akciókhoz is használtak a háború végéig, 1945-ig szolgálatban tartott A6M-eket.
Bár a hivatalos szövetségi kódnevén Zekének hívott Zero a japán repülőgyártás legnagyobb darabszámban gyártott gépe volt, az összesen közel 11 ezer példány közül kevés húzta ki mostanáig. Éppen ezért ha mégis felbukkan egy szép állapotú, működő darab, az ma már szinte aranyat ér.
Most ez egy ilyen, ritka pillanat: a Platinum Fighter Sales eladásra kínál egy felújított, pompás állapotú Zerót. Ráadásul nem egy olyan gépről van szó, ami egy raktárban porosodott, és sosem vetették be: ez a konkrét A6M több ádáz ütközetet is látott.

Nehéz lenne sérülésmentesnek mondani - valószínűleg dohányoztak is benne - hiszen a katonai pályafutása akkor ért véget, amikor a csendes-óceáni hadszíntéren 1943-ban lelőtték. A vadászgép egy sűrű dzsungelbe fúródott a Salamon-szigeteken, és egészen 1965-ig ott vesztegelt, mint Tom Hanks és Wilson. A roncsot 1965-ben összelapátolták, de a felújítás csak 1994-ben kezdődött.
Az A6M-2 a Blayd Corporation of Canadánál kötött ki, ahol a felújítása több, mint 60 ezer órát (!) vett igénybe. Összesen több, mint 14 ezer darab, egyedileg gyártott alkatrészt építettek be. Még a Mitsubishi is segített a felújításban: küldtek eredeti alkatrészeket, sőt, még néhány eredeti tervet és műszaki rajzot is a cég rendelkezésére bocsátottak.
A projektet 2000-ben átvette egy másik cég: itt került bele a hidraulikus rendszer és néhány apróság. Komolyabb változás, hogy nem a Nakajima NK1C Sakae csillagmotort újították fel, hanem beépítettek egy megbízhatóbb Pratt & Whitney R-1830-ast. Utóbbi azért igazán ironikus, hiszen a csendes-óceáni hadszíntéren ilyen motorral szerelt F4F Wildcatekkel csatáztak a Zerók.
Megvolt, hogy az SR-71 Blackbirdhöz is kellett V8?
Nem is egyet használtak minden idők egyik legmenőbb repülőjéhez.
Az emberfeletti munka végül megérte: a hírhedt japán vadászgép olyan lett, mintha akkor gyártották volna újonnan. A 2004-ben befejezett felújítás óta összesen 362,6 repült óra pörgött a bő 80 éves, sokat látott Zeróba, tehát használták rendesen. Most eladó, de ha valaki megkívánta a történelem egy ritka, profin felújított darabját, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia: a Platinum Fighter Sales 5 millió dollárt, azaz közel 1,8 milliárd forintot kér az újszerű Zeróért.
Forrás: Platinum Fighter Sales

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
