1,8 milliárdot kérnek a II. világháború máig kísértő japán szelleméért

2024.09.12. 06:02

  • Eladásra kínálják a japán hadtörténet egy különleges darabját, egy A6M Zero vadászgépet.
  • Nem sérülésmentes, megvigyázott darabról van szó: a csendes-óceáni hadszíntéren 1943-ban lelőtték, és egészen 1965-ig egy dzsungelben aszalódott a Salamon-szigeteken.
  • A felújítása több, mint 60 ezer órát vett igénybe, és 14 ezer egyedi alkatrész is kellett hozzá.
  • Ironikus, de a Zerót jelenleg egy olyan Pratt & Whitney motor hajtja, ami azokat az F4F Wildcateket, amik ellen az 1940-es években harcolt.
  • Most 5 millió dollárt, azaz közel 1,8 milliárd forintot kérnek ezért a tökéletesen működő, hihetetlen ritkaságért.

A második világháború könyörtelen tempójú fegyverkezési versenyéből temérdek érdekes tárgy maradt ránk. A történelem egyik legsötétebb időszakában szolgáló repülőgépek között minden oldalon akadtak mára kultikussá vált típusok: a briteknek ott volt a Spitfire, az amerikaiknál a P-51 Mustang, a japánoknál pedig az A6M Zero.

Az A6M-et az 1930-as évek második kezdték tervezni, hogy ezek váltsák a korábbi A5M-eket: a legfontosabb elvárás a kiváló manőverezőképesseg volt, de a nagy hatótávot és a korábbinál hatékonyabb fegyverzetet is fontosnak gondolták. A Japán Birodalmi Haditengerészet kemény követelményei ellenére a Mitsubishi belevágott.

A Mitsubishi akkori főmérnöke, Hirokosi Dzsiró az alacsony tömegben látta a probléma megoldását. A minden felesleges és kevésbé felesleges - mint például a pilótát védő páncéllemez - sallangot mellőző, több részletében alumíniumból készült vadászgép 1939 első felében készült el, de csak 1940 közepén állították szolgálatba.

Egészen 1942 második feléig úgy tűnt, hogy a könnyű és agilis Zerók leggyőzhetetlenek: nyomasztó fölénnyel nyerték a légicsatákat. A másik oldalon sem lassítottak, teljes erővel fejlesztettek, így a rettegett Zerók később elavulttá váltak. Olyannyira, hogy még kamikaze-akciókhoz is használtak a háború végéig, 1945-ig szolgálatban tartott A6M-eket.

Bár a hivatalos szövetségi kódnevén Zekének hívott Zero a japán repülőgyártás legnagyobb darabszámban gyártott gépe volt, az összesen közel 11 ezer példány közül kevés húzta ki mostanáig. Éppen ezért ha mégis felbukkan egy szép állapotú, működő darab, az ma már szinte aranyat ér.

Most ez egy ilyen, ritka pillanat: a Platinum Fighter Sales eladásra kínál egy felújított, pompás állapotú Zerót. Ráadásul nem egy olyan gépről van szó, ami egy raktárban porosodott, és sosem vetették be: ez a konkrét A6M több ádáz ütközetet is látott.

Nehéz lenne sérülésmentesnek mondani - valószínűleg dohányoztak is benne - hiszen a katonai pályafutása akkor ért véget, amikor a csendes-óceáni hadszíntéren 1943-ban lelőtték. A vadászgép egy sűrű dzsungelbe fúródott a Salamon-szigeteken, és egészen 1965-ig ott vesztegelt, mint Tom Hanks és Wilson. A roncsot 1965-ben összelapátolták, de a felújítás csak 1994-ben kezdődött.

Az A6M-2 a Blayd Corporation of Canadánál kötött ki, ahol a felújítása több, mint 60 ezer órát (!) vett igénybe. Összesen több, mint 14 ezer darab, egyedileg gyártott alkatrészt építettek be. Még a Mitsubishi is segített a felújításban: küldtek eredeti alkatrészeket, sőt, még néhány eredeti tervet és műszaki rajzot is a cég rendelkezésére bocsátottak.

A projektet 2000-ben átvette egy másik cég: itt került bele a hidraulikus rendszer és néhány apróság. Komolyabb változás, hogy nem a Nakajima NK1C Sakae csillagmotort újították fel, hanem beépítettek egy megbízhatóbb Pratt & Whitney R-1830-ast. Utóbbi azért igazán ironikus, hiszen a csendes-óceáni hadszíntéren ilyen motorral szerelt F4F Wildcatekkel csatáztak a Zerók.

Az emberfeletti munka végül megérte: a hírhedt japán vadászgép olyan lett, mintha akkor gyártották volna újonnan. A 2004-ben befejezett felújítás óta összesen 362,6 repült óra pörgött a bő 80 éves, sokat látott Zeróba, tehát használták rendesen. Most eladó, de ha valaki megkívánta a történelem egy ritka, profin felújított darabját, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia: a Platinum Fighter Sales 5 millió dollárt, azaz közel 1,8 milliárd forintot kér az újszerű Zeróért.

Forrás: Platinum Fighter Sales