Elkezdődött a fenyegetőzés és a riogatás uniós szigorítás miatt
- Az európai gyártók szeretnék eltolni az új kibocsátási norma 2025-re tervezett bevezetését EU-ban.
- A környezetvédők szerint ez abszurd kérés.
- Független szakértők szerint tény, hogy lemaradásban vannak.
Hans Dieter Pötsch, a Volkswagen elnöke arra szólította fel az európai unió vezetőségét, hogy halassza el a hagyományos belső égésű motorok szén-dioxid-kibocsátási normájának 2025-re tervezet szigorítását. A VW menedzsmentjének veteránja, aki jó viszonyt ápol az autógyártó fő részvényesével, a Porsche-Piech családdal, úgy látja, hogy a szorosabb norma meghatározásánál nem vették figyelembe, milyen technikai nehézségeket és költségeket okoz annak betartása.
Szerinte a célokat a „valósághoz kell igazítani”! Az elektromos mobilitásé a jövő, de figyelembe kell venni, hogy az ehhez szükséges háttér-infrastruktúra kiépítése lemaradásban van. Emellett nagy kérdés, hogy az autósok mennyire készek az átállásra. Ezzel arra utalt, hogy a cégek termékeinek egy autóra eső átlagos kibocsátását szabályozza az EU, ami azt jelenti, hogy ha több a kínálatban a nulla emissziójú autó, az húzhatja le a kellő szintre az átlagot.
Kardot ránthat az autógyártók szakmai szervezete
Az Európai Uniónak két évvel el kell halasztania a 2025-re tervezett kibocsátás-szigorítását – írja az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) nyilatkozattervezete, amibe a Bloomberg kapott betekintést. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy ezzel a nyilvánosság elé álljanak-e, de a kiszivárogtatás és Pötch nyilatkozta jelzi, hogy beindult az intenzív lobbizás.
Az új uniós követelmény szerint az autógyártók kínálatának szén-dioxid-kibocsátását 2025-től autónként átlagosan 95 gramm/kilométerre kellene leszorítani a 2023-ban érvénybe lépett 106,6 grammról. Az ACEA becslése szerint ez azzal járna, hogy fel kellene függeszteni kétmillió autó gyártását vagy a cégeknek be kellene vállalniuk a személyautók esetén összesen 13 milliárd, a furgonoknál 3 milliárd euró bírságot.
Az európai autóipar válságban van, miután az autósok kevesebb villanyautót vásárolnak a vártnál, miközben nem is a nyomukban, hanem jóval előttük liheg a kínai konkurencia. Luca de Meo, a Reneult vezérigazgatója, az ACEA elnöke egy adag rugalmasságot vár az Európai Bizottságtól az új kibocsátási norma bevezetésében.
A környezetvédők verik a tamtamot
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) „abszurdnak” tartja az autógyártók kérését. Szerintük volt idejük felkészülni a sok évvel ezelőtt bejelentett változtatásra. Az cégek „2022 óta 130 milliárd euró profitot tettek zsebre”. Ebből a T&E szerint futnia kellett volna a felkészülésre.
A másik oldal
Az ACEA viszont úgy látja, hogy az autóipar vállalatai euró milliárdokat fektettek be az elmúlt években az elektromos autók gyártásának előkészítésébe és beindításába. Az előrelépés feltétele azonban az, hogy a cégek megőrizhessék versenyképességüket, amit erodálna a környezetvédelmi szabályok túlzott szigorítása.A 2025-re tervezett szabálynak akkor tudnának megfelelni, ha az elektromos autók részesedése az új autók eladásából 20-22 százalék lenne. A helyzet azonban az, hogy ez a mutató nagyjából 15 százalékon beragadt a személyautók esetén, és még ennél is alacsonyabb a furgonoknál. AZ ACEA véleményénél persze figyelembe kell venni, hogy a gyártókat képviseli a szervezet, így nehéz teljesen objektívnek tekinteni ezt az álláspontot.
Közelebb állnak a valósághoz a független szakértők, akik szerint igaz ugyan, hogy az új normát már hat évvel ezelőtt meghirdették, ám az utolsó pillanatban érkezett változtatási kérés azt mutatja: a cégek önhibájukból vagy azon kívül nem készültek fel az alkalmazkodásra. (Via Autonews, Reuters)