Elkezdődött a fenyegetőzés és a riogatás uniós szigorítás miatt
- Az európai gyártók szeretnék eltolni az új kibocsátási norma 2025-re tervezett bevezetését EU-ban.
- A környezetvédők szerint ez abszurd kérés.
- Független szakértők szerint tény, hogy lemaradásban vannak.

Hans Dieter Pötsch, a Volkswagen elnöke arra szólította fel az európai unió vezetőségét, hogy halassza el a hagyományos belső égésű motorok szén-dioxid-kibocsátási normájának 2025-re tervezet szigorítását. A VW menedzsmentjének veteránja, aki jó viszonyt ápol az autógyártó fő részvényesével, a Porsche-Piech családdal, úgy látja, hogy a szorosabb norma meghatározásánál nem vették figyelembe, milyen technikai nehézségeket és költségeket okoz annak betartása.
Euro 7: Nincs szükség további szigorításra
Ha így haladunk, lassan tarthatatlanná válik az Euro 7 tervezett bevezetési határideje. De még az sincs talán kizárva, hogy nincs szükség az új szabványra.
Szerinte a célokat a „valósághoz kell igazítani”! Az elektromos mobilitásé a jövő, de figyelembe kell venni, hogy az ehhez szükséges háttér-infrastruktúra kiépítése lemaradásban van. Emellett nagy kérdés, hogy az autósok mennyire készek az átállásra. Ezzel arra utalt, hogy a cégek termékeinek egy autóra eső átlagos kibocsátását szabályozza az EU, ami azt jelenti, hogy ha több a kínálatban a nulla emissziójú autó, az húzhatja le a kellő szintre az átlagot.
Kardot ránthat az autógyártók szakmai szervezete
Az Európai Uniónak két évvel el kell halasztania a 2025-re tervezett kibocsátás-szigorítását – írja az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) nyilatkozattervezete, amibe a Bloomberg kapott betekintést. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy ezzel a nyilvánosság elé álljanak-e, de a kiszivárogtatás és Pötch nyilatkozta jelzi, hogy beindult az intenzív lobbizás.
Az új uniós követelmény szerint az autógyártók kínálatának szén-dioxid-kibocsátását 2025-től autónként átlagosan 95 gramm/kilométerre kellene leszorítani a 2023-ban érvénybe lépett 106,6 grammról. Az ACEA becslése szerint ez azzal járna, hogy fel kellene függeszteni kétmillió autó gyártását vagy a cégeknek be kellene vállalniuk a személyautók esetén összesen 13 milliárd, a furgonoknál 3 milliárd euró bírságot.
Az európai autóipar válságban van, miután az autósok kevesebb villanyautót vásárolnak a vártnál, miközben nem is a nyomukban, hanem jóval előttük liheg a kínai konkurencia. Luca de Meo, a Reneult vezérigazgatója, az ACEA elnöke egy adag rugalmasságot vár az Európai Bizottságtól az új kibocsátási norma bevezetésében.
A környezetvédők verik a tamtamot
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) „abszurdnak” tartja az autógyártók kérését. Szerintük volt idejük felkészülni a sok évvel ezelőtt bejelentett változtatásra. Az cégek „2022 óta 130 milliárd euró profitot tettek zsebre”. Ebből a T&E szerint futnia kellett volna a felkészülésre.
A másik oldal
Az ACEA viszont úgy látja, hogy az autóipar vállalatai euró milliárdokat fektettek be az elmúlt években az elektromos autók gyártásának előkészítésébe és beindításába. Az előrelépés feltétele azonban az, hogy a cégek megőrizhessék versenyképességüket, amit erodálna a környezetvédelmi szabályok túlzott szigorítása.A 2025-re tervezett szabálynak akkor tudnának megfelelni, ha az elektromos autók részesedése az új autók eladásából 20-22 százalék lenne. A helyzet azonban az, hogy ez a mutató nagyjából 15 százalékon beragadt a személyautók esetén, és még ennél is alacsonyabb a furgonoknál. AZ ACEA véleményénél persze figyelembe kell venni, hogy a gyártókat képviseli a szervezet, így nehéz teljesen objektívnek tekinteni ezt az álláspontot.
Közelebb állnak a valósághoz a független szakértők, akik szerint igaz ugyan, hogy az új normát már hat évvel ezelőtt meghirdették, ám az utolsó pillanatban érkezett változtatási kérés azt mutatja: a cégek önhibájukból vagy azon kívül nem készültek fel az alkalmazkodásra. (Via Autonews, Reuters)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Botrány, skandallum, világvége: kínai technikával jöhetnek a jövő e-Ferrarijai?
Ha netán nyélbe ütnék az üzletet, a Kommunista Párt autóival kerülnének rokonságba az olaszok.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
