Norvégiában már több villanyautó van forgalomban, mint benzines... de még a dízel az úr

2024.09.16. 06:07

  • Norvégiában évek óta 90 százalék felett teljesítenek a villanyautók az új autó eladásokban.
  • Ez mostanra ért el egy jelentős mérföldkövet: számítások szerint a napokban lett több villanyautó az ország útjain, mint benzines.
  • Norvégiában azonban továbbra is dízelből van a legtöbb, míg a hibridek kisebb arányban vannak jelen.
  • Az arányok eltolódásának következményeképp a fosszilis üzemanyagok iránti kereslet is csökkenést mutat.

A szigorú monitorozás és az adatok aktív publikálása miatt könnyen és pontosan nyomon követhető a norvég autóállomány alakulása. A havonta megjelenő statisztikák alapján a legfrissebb vizsgálatok arra jutottak, hogy szeptember közepén (elméletileg a cikk közzététele előtt egy nappal) az ország villanyautóinak száma meghaladta a lassan csökkenő benzinesekét.

A kép illusztráció. Forrás: GettyImages
A kép illusztráció. Forrás: GettyImages

Augusztusban rekordmagas, 94 százalék volt az EV-k újautópiaci részesedése, ami havi tízezres eladást jelent szemben a benzinesek párszáz darabjával, auguszt végén így 751 450 elektromos autó és 755 244 benzines volt forgalomban, amivel a regisztrált járművek 26-26 százalékát tudhattak magukénak.

A 2000-es és 2010-es évek elején azonban kimondottan népszerű volt a dízel az országban, emiatt az elektromos hajtás jelen állás szerint csak a második: kicsivel több mint egymillió dízel van forgalomban Norvégiában, az előrejelzések szerint a számuk e hó végén csökken majd millió alá. Mind a két fajta belső égésű motor népszerűsége régóta csökken, a benzinesek 2005-ben, a dízelek 2017-ben érték el a csúcspontjukat.

A hibridek az állomány kisebb részét képviselik, 208 ezer plug-in és 156 ezer sima hibrid van forgalomban, 2019-ben billent át a mérleg a konnektorosok felé.

Fontos részlet, hogy az elérhető adatok szerint a villanyautókat gyakrabban használják, mint a belső égésűeket, ennek következményeképp az ország benzinfogyasztása jelentősen csökkent, a dízelé pedig 2015-ben tetőzött, azóta lassú csökkenés tapasztalható - írja az Electrek tavalyi elemzésében.

via Electrek