Ádáz árversenyt jósolnak a villanyautók piacán az elemzők
- Évek óta megy a huzavona az autógyártók és az Európai Bizottság között, hogy ne vezessenek be az EU-ban a cégek szerint eltúlzott környezetvédelmi normákat. Ez a Renault, a VW és az európai Ford számára is problémát jelenthet.
- Az előírásokhoz jelentősen növelni kellene az eladásokban a villanyautók részesedését.
Az Európai Unió 2025-ben életbe lépő új károsanyag-kibocsátási normája, amelyet a Volkswagen, a Renault és a Ford várhatóan nem tud majd teljesíteni, árháborút indíthat az elektromos autók piacán a Forbes amerikai gazdasági lap szerint.
Az összefüggés közvetett. Mivel a cégeknek teljes autóflottájukra kell teljesíteniük a megszigorított követelményeket, minél több nulla kibocsátású autót adnak el, annál lejjebb szoríthatják teljes termékpalettájuk átlagos kibocsátási értékét. A BMW jobb helyzetben van, a kínai tulajdonban lévő Volvót pedig nagyon kedvezőnek látják az elemzők.
Agresszívebbek lehetnek a gyártók
Ha azonban tényleg árcsökkentési verseny indul a piacon, akkor a svéd eredetű márka autóin elért profit is szerényebb lehet. Az árháborút az UBS bank elemzői jósolják, akik szerint a bajban lévő cégek, élükön a Volkswagennel agresszíven tolják majd az elektromos autóikat a piacon. A VW az elmúlt években intenzíven lobbizott annak érdekében, hogy eltekintsenek a hagyományos motorokkal hajtott autókra vonatkozó szigorítástól, amelynek egyik eleme, hogy a cégek autóflottáinak átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg 100 kilométerenként a 93,6 grammot.
Olivier Blume, a VW vezérigazgatója azt is felvette, hogy figyelembe kellene venni a vártnál gyengébben alakuló villanyautó-eladásokat, ám a cégek és szakmai szövetségeik eddig lepattantak az Európai Bizottságról. Pedig a becslések mellettük szólnak. Ezek szerint 2030-ra az eladott új autóknak csak 40-60 százaléka lesz elektromos meghajtású, miközben a bizottság 80 százalékos aránnyal számol.
Az UBS jelentése szerint a korábban vártnál rosszabb idei eredményekre számító Volkswagennek 2025-re 25 százalékra kellene emelnie a villanyautók arányát a saját eladásaiban a 2023-as 13 százalékhoz képest, hogy megfeleljen az új emissziós követelményeknek.
A Renault-nak 7 százalékponttal kellene javítania ebben az összehasonlításban. A német Dataforce tanácsadó cég szerint az európai Fordnak szintén kihívást jelenthet az új követelmények teljesítése. A Dataforce azt is megjegyzi, hogy a lécet leverő autógyártók akár több 100 millió eurós bírságra számíthatnak. Más becslések akár milliárdos nagyságrendet is elképzelhetőnek tartanak. A cég szakértői nem bocsátkoztak találgatásokba azzal kapcsolatban, hogy az Európai Bizottság enyhíthet-e szigorán.
Az UBS szakértői szintén nem látják jelét ennek a szándéknak, de úgy gondolják, hogy a bizottság újra gondolja majd a kibocsátási követelményeket. Az EU ugyanis nem engedheti meg magának, hogy plusz pénzügyi terhekkel nyomja agyon a kontinens egyébként is bajban lévő autómárkáit.