Megdorgálta a kínai sajtó az EU-t a büntetővámok miatt, nem árt komolyan venni

2024.10.07. 10:58

  • A hivatalos kínai sajtó nem sajnálkozását fejezte ki azért, mert az uniós tagállamok többsége megszavazta a villanyautó-import büntetővámját, hanem kvázi lehülyézte az igennel szavazókat. 
  • Peking közben a Kereskedelmi Világszervezethez fordult.
GettyImages-2147914994

Az EU tagállamainak nevében versenyhatóságként eljáró Európai Bizottság az uniós célokkal ellentétesen járt el, amikor a kínai elektromos autók európai importját terhelő büntetővámok bevezetését javasolta az uniós tagállamoknak – kommentálta a Xinhua hírügynökség az új tarifák bevezetésének véglegesítéséről szóló szavazást a Reuters szerint

A pekingi kormány kenyerén élő sajtómunkások szerint ez a lépés fenyegeti a több évtizedes együttműködést Kína és az Európai Unió között. Emellett veszélyezteti az európai klímacélok teljesítését is, mert lassítja a használatuk közben nulla szén-dioxidot kibocsátó elektromos autók terjedését az öreg kontinensen.

Kukába szeretnék dobni a vámokat

Az uniós tagállamok október 3-án szavaztak a büntetővámok bevezetéséről messze nem egységesen. Az EU legnagyobb gazdaságával rendelkező Németország nem támogatta a javaslatot, mert a kínai piacnak erősen kitett autógyártói ellenlépésektől tartanak. Erre egyébként az intézkedést támogató Franciaországnak is jó oka lehetne, miután Kína egyebek mellett a francia brandykre vezethet be hasonlóplusz vámtarifát. A büntetővámok ügye az EU és Kína kapcsolatában a legélesebb kereskedelmi csata a két fél több évtizedes kapcsolatában.

A Xinhua szerint az európai országok vezetésében mélyen gyökerező protekcionista hajlamok keltek életre, amelyek háttérbe tolják a kooperáció lehetőségét. A pekingi kormány véleményét közvetítő hírügynökség szerint a tarifákat ki kell dobni a kukába és folytatni kell a tárgyalásokat a kölcsönösen elfogadható megoldás érdekében. Ez utóbbi elvárás egyébként tejesül: az egyeztetések folytatódnak a felek között.

Addig is a kínai kereskedelmi minisztérium panaszt nyújtott be a pekingi kormány nevében a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) a büntetővámokat kifogásolva. Kínában úgy látják, hogy az elektromos autók gyártásának állami támogatásával nem sértették meg azt a beavatkozási szintet, amely a WTO szabályai szerint még nem korlátozza a vállalatok szabad versenyét.