Ilyen nyüzsgésre vágyik mindenki – Dacia a Párizsi Autószalonon

2024.10.18. 06:06

  • Ha nem is a legfrissebb, az egyik legforgalmasabb standot hozta össze a Dacia a 2024-es Párizsi Autószalonon.
  • Hoztak Joggert, új Dustert, frissített Springet és kiállították a Sandrider versenyautójukat.
  • A hivatalos bemutató után még egyszer leleplezték új modelljüket, a Bigstert.
  • Egy rövid interjúban tudtam beszélni a Bigster és a Duster termékfelelősével.
  • Elmondta, hogy miért léptek be a C-SUV szegmensbe és miért hagyták el a dízelmotort.
  • Alaposan körbejártuk a Sandrider versenyautót is.

A Dacia az utóbbi időben szerintem sokak szimpátiáját elnyerte új márkastratégiájával. Az autóikon manapság már nem azt érzed, hogy egy levedlett Renault, és a 1310 okozta traumáktól sem kell tartani, egy teljesen korrekt márkává nőtte ki magát. Sikereit az is bizonyítja, hogy sokáig a Sandero volt Európa legnépszerűbb új autója, vagy hogy olyan árréssel dolgozik, mint a német prémiumok. A siker titka nem csak abban rejlik, hogy olcsó. Napjainkra igazán stílusos, kívánatos és Ákos szavaival élve szexi márkát hoztak össze a franciák és a románok közös erővel. Így nem véletlen, hogy a Párizsi Autószalonon egy igazán forgalmas és szinte állandóan nyüzsgő standot tudhatott magáénak a Dacia.

Ezt mind annak ellenére, hogy egetverő újdonságokat nem hoztak, a leleplezésük is csak egy másodjára lefutott kör volt. A Bigsterről rántották le a leplet a nagyközönség előtt, de ezt már egy héttel korábban megnézte, lefotózta és megírta Csabi kollégám is. Ezzel a modellel tör be a Dacia a C-SUV szegmensbe, ami nem csak az európai, de a globális szinten is a legnagyobb népszerűségnek örvendő kategória.

Beszéltem pár szót a Bigster és a Duster termékfelelősével, aki elmondta, hogy ha a márka fejlődni akar, akkor nem tehetik meg, hogy ne legyenek jelen a C-SUV szegmensben. Emellett viszont erőteljes versenyelőnnyel nyitnak, mivel a piaci átlagnál 20 százalékkal adják olcsóbban a Bigstert társainál. Azt is elmondta, hogy ezzel az árazással nincs igazán konkurense a Bigsternek abban a 44 országban, ahol a márka jelen van.

Nekiszegeztem azt a sokakat foglalkoztató kérdést is, hogy hova lett a dízelmotor a Dusterből és a Bigsterből? Elmondta, hogy a kibocsátási normák miatt kellett elengedniük ezt a technológiát, hiszen ezek a motorok már nem teljesítették volna az előírásokat. Mivel a termékeik árát szeretnék alacsonyan tartani, nem tehették meg, hogy beleállnak a dízelmotorok továbbfejlesztésébe, inkább kivezették a két friss modellből. Hozzátette, hogy minden ilyen lépés előtt monitorozzák a piacot, és azt látták, hogy már nincs akkora igény a dízelmotorra, ugyanakkor az LPG-s és hibrid hajtásláncaik jól mennek, ezért inkább abba fektettek pénzt és energiát.

A leleplezés során egyébként ugyanúgy csattogtak a fényképezőgépek, hangtalanul lőtték a fotókat a modern okostelefonok, az embereket látszólag érdekelte a legújabb Dacia, de a standon minden modell kellő fényt kapott. Nemrég megjelent az új Duster és frissítették a Springet, mindkettő elég vagány lett, de a Joggerbe is nehéz volt bejutni, mindenki ki akarta próbálni. Az egyetlen ami nekem eddig kimaradt, de abba pont nem engedtek beülni, az a Sandrider volt, na én azt kérem erről a standról!

A Dacia a Manifesto koncepció alapján építette meg nemrég az off-road versenyautóját, ami egyben egy mozgó kísérlet. Több olyan új technológiát alkalmaznak benne, amit később adaptálhatnak utcai autóikba, mindemellett  remek marketingértéke van. Csak elég ránézni, mennyire mokány! Alig vannak túlnyúlásai és az acél-csőváz szerkezetére szénszálas paneleket csavaroztak fel, hogy könnyebb legyen. A hajtásért egy háromliteres, V6-os motor felel, amit két turbó tölt. A közvetlen befecskendezéses motor 360 lóerő leadására képes, míg 4250-es fordulattól 539 Nm nyomaték is elérhető.

A hajtás egy hatsebességes szekis váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. Az autó alatt mindenhol kettős-keresztlengőkaros felfüggesztés van és a rugóút 350 milliméter, ami nem kevés. A felnik csupán 17 colosak, de a különleges, ballonos BF Goodrich gumik miatt így sem tűnnek kicsinek – végtére is ezek 37 colosak. Bárhonnan nézem lenyűgöző szerkezet és szerintem hasonlóan szépeket tudok mondani a Daciára is. Sokszor emlegetjük, hogy a dél-koreai autógyártás mekkora fejlődésen ment keresztül az elmúlt 20 évben, miközben nagyon hasonló folyamat után jutott el a Dacia oda, ahol most van. Igaz, ők nem a technológiai innovációban jeleskedtek, sokkal inkább abban, hogy a lehető legszélesebb réteg számára elérhetővé tegyék az autózást.