- Kína arra utasította az autógyártóit, hogy az uniós büntetővámok bevezetését támogató államokban zajló beruházásaikat függesszék fel.
- Az extra terhek bevezetését tíz tagország támogatta. Magyarország, Németországgal, Máltával, Szlovéniával és Szlovákiával együtt ellenezte a lépést.
A Kínában gyártott elektromos autókra kivetett büntetővámok miatt Peking arra utasította autógyártóit, hogy függesszék fel nagyobb beruházásaikat azokban az európai országokban, amelyek támogatták a kínai elektromos járművekre kivetett extra vámokat - mondták el névtelen források a Reutersnek.
Ez a lépés várhatóan tovább mélyíti az EU-n belüli megosztottságot a kínai autóiparral kapcsolatos kérdésekben.
Az akár 45,3 százalékot elérő uniós vámok szerdán léptek életbe egy egyéves vizsgálatot követően, amely megosztotta a tagállamokat és Peking retorzióját váltotta ki. Tíz EU-tagállam, köztük Franciaország, Lengyelország és Olaszország támogatta a vámokat, míg öt ország, Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia és Szlovákia ellenezte azokat, tizenkét tagállam pedig tartózkodott a szavazáson.
A mostani lépés előzménye: a kínai kereskedelmi minisztérium október 10-én tartott ülésén arra utasította az autógyártókat, köztük a BYD-t, a SAIC-et és a Geelyt, hogy halasszák el jelentősebb beruházásaikat, például gyárak építését azokban az országokban, amelyek támogatták a vámokat. Az ülésen részt vevő külföldi autógyógyártókat óvatosságra intették a tartózkodó országokban történő befektetésekkel kapcsolatban is, és arra bátorították őket, hogy a vámok ellen szavazó országokban fektessenek be.