A Stellantis nagy múltú márkái közül a Citroënnek van esélye megtalálni az igaz utat. Az elmúlt időszakban ugyan megpróbáltak visszatérni az absztrakt dizájnokhoz, de úgy tűnik, most nem az extravagáns, inkább az elérhető árú autókkal lehet forradalmat csinálni. A C3 sosem távolodott el ennyire a Kacsa formavilágától, mégsem állt még ennyire közel az eredeti koncepciójához. Egy már biztos, a legolcsóbb Európában gyártott villanyautót a Citroën kínálja, de azokra is gondoltak, akik szerint korai még a váltás.
Tisztelem a Stellantist, amiért adott egy esélyt a régi, nagy, európai márkáknak, tisztelem a dizájnereiket, mert minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy ezeknek a márkáknak akkor is saját, ráadásul hiteles arculatot adjanak, ha kénytelenek közös műszaki alapokból dolgozni, és tisztelem őket, amiért ki akarják hozni a maximumot a hatalmas súllyal rájuk nehezedő örökségből. A Citroën számára most éppen azt találták ki, hogy térjenek vissza az alapító, André Citroën szellemiségéhez, és tegyék mindenki számára elérhetővé az autózás aktuális vívmányait.
Hagyják a fenébe az extrém formákat, és inkább koncentráljanak az egyszerű, praktikus, de kényelmes és minden igényt kielégítő konstrukciókra, és adják mindezt elérhető áron! Ehhez még egy testhezálló reklámkampányt is kitaláltak, amiben francia forradalmárok egyszerűen elveszik a burzsoáziától az elektromos autó használatának kiváltságát. A kicsit kisarkított és szájbarágós üzenet egy valójában nagyon is indokolt koncepciót takar. Most, hogy már egy cégben vannak, kölcsön vehették a Fiat Panda fazonját, és újra feltalálták a célszerű, városi dobozautót.
A márka új arculatát és azzal együtt a régi-új logóját is (személyautón először) bevezető C3 a korábbi, gömbölyded vonalak helyett határozott síkokból és élekből áll. Hiába volt egy LN és egy AX a márka múltjában, az újdonság jobban emlékeztet a japán kei car stílusra, mint bármelyik korábbi Citroënre. Nálunk a Suzuki honosította meg ezt a racionális stílust. Élőben pozitív csalódás volt látni, hogy valójában mennyi formatervezői munka van ebben a szögletes kis SUV fazonban, ami elődjénél kicsivel nagyobb alapterületen sokkal tágasabb belsőt kínál.
A minden irányban tágasabb utastérhez 10 literrel nagyobb, 310 literes csomagtartó is jár, a C3 ráadásul az átlagosnál kényelmesebb, hiszen megkapta azt a csomagot, aminek része a vastag szivaccsal puhított ülés, a jobb hangszigetelés és a hidraulikus ütközőelemekkel felszerelt Advanced Comfort futómű. Ez egyértelműen visszalépés a hidropneumatikushoz képest, de a rövid próbaúton kiderült, hogy összességében tényleg kifejezetten komfortos a belső. A szabadidő-autós fazon miatt magas üléspozíciónak hála jó a kilátás, rendben van az ergonómia.
Szimpatikus, hogy egy lényegre szorítkozó kisautót terveztek olyan érdekes ötletekkel, mint az ős Pandáéhoz hasonló, textillel burkolt polc vagy a szélvédő sarkába vetített műszeregység, ami a Head Up Display-hez hasonlóan a látóterünkben van, és feleslegessé teszi egy plusz kijelző beépítését. Az alapmodellben központi kijelző sincs, mindent a telefonunk dokkolásával intézhetünk, a csúcskivitelből persze az érintőképernyő sem maradt ki. Felszereltségből kettőnél nincs is több, és már az alap is jól ellátott, ráadásul az ára is mértéktartó.
Válogatni ezúttal a hajtásláncok közül lehet, ugyanis a villanyautókhoz fejlesztett Smart Car Platformra épülő C3 hagyományos benzines, hibrid és tisztán elektromos változatban is készül. Az 1,2 literes, 100 lóerős, már vezérműláncos háromhengeres turbós benzines a korábbi konstrukciós hibától elvileg mentesen, hatfokozatú kézi váltóval kerül a 6 190 000 Ft-os alapmodellbe. A már elérhető, 44 kWh-s LFP akkumulátorral felszerelt csúcsmodell 113 lóerős villanymotorral, a WLTP szerint 320 km-es hatótávval és 100 kW-os DC töltéssel 9 890 000 Ft-tól rendelhető.
2025 első negyedévében még jön egy szintén 100 lóerős 48 V-os hibrid, ami az ë-DSC6 duplakuplungos váltóba épített 21 kW-os villanymotorral akár 50 százalékban is képes lesz tisztán elektromosan közlekedni, illetve egy még olcsóbb, 200 km-es hatótávú ë-C3 is várható szintén a franciaországi gyárból, helyben készülő akkuval. Ráadásként lesz egy hosszabb, hétüléses verzió C3 Aircross néven, szóval belehúztak a franciák. Most csak egy ízelítőt kaptam belőle, de hamarosan jön a tesztautó, akkor részletesen bemutatjuk az új népautó jelöltet.