Passport: kőkemény szívómotoros terepjáró a Hondától

2024.11.15. 06:04

  • Megérkezett a Honda Passport új generációja.
  • A TrailSport és TrailSport Elite kivitelei már nem csak dizájncsomagok.
  • Komolyabb futómű, vaskosabb kerekek, erősebb szerkezet és acél védőlemezek vannak rajta.
  • A hajtásért egy 3,5 literes, V6-os, szívó benzinmotor felel, ami mögött 10 sebességes váltó van.
  • Intelligens összkerékhajtás van alatta és több elektronikus off-road segéd.
  • A típust Amerikában gyártják majd és várhatóan 40 000 dollár lesz az ára. 

Az utóbbi időben néhány autógyártó úgy érezte, hogy hiány van a piacon igazi, őszinte terepjárókból, így fejlesztésbe kezdtek. Ennek az egyik igen látványos eredménye a Honda Passport, azon belül is a TrailSport és a Trailsport Elite. Olyan elemeket alkalmaz a kifejezetten terepjárónak szánt modelleken, amilyenek az utóbbi időben szinte teljesen kikoptak az iparból és erre kifejezetten büszkék.

Az első például már maga a hajtáslánc. Persze érdekes az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás torsen differenciálművekkel és a 10 sebességes automata váltóval is. Azonban még izgalmasabb, hogy a Hondánál egy elég nagy löketű szívó benzinmotort építettek a Passportba. A 3,5 literes V6-oson semmilyen feltöltést nem alkalmaztak, így a ma megszokotthoz képest egészen alacsony literteljesítménnyel működik, ez valószínűleg jó hatással lesz az élettartamra. Mindössze 285 lóerő szalad ki a főtengelyén, és elég magasról, 5000-től ébred hozzá 355 Nm forgatónyomaték.

Ez nem kevés, de jó eséllyel kell az erő egy ilyen 4,84 méter hosszú és 2,2 méter széles test mozgatásához. Valahogy át kell forgatni a 18 colos felniket, amiken 275/60-as all-terrain gumik feszülnek a legjobb tapadás érdekében. De nem csak ezektől lesz terepjáró, hiszen nőtt a rugóút, emeltek az autó hasmagasságán és puhább lett a csillapítás is. Alulról vaskos páncél védi az autó hasát, illetve elöl és hátul is olyan acél koptatók kaptak helyet, amik akár az autó súlyát is képesek megtartani. Így ha felfut egy kőre, akkor vagy siklik rajta vagy szétzúzza azt, miközben védi a sérülésektől az olajkartert, a váltót és az üzemanyagtankot.

Az előző generációhoz képest növelték az autó szerkezeti merevségét és a futóműben is masszívabb alkatrészeket alkalmaztak. A lengőkarok például kovácsolt acélból készülnek az elöl MacPherson és hátul Multilink rendszerű futóművekhez, de a stabilizátor rudakat is feszesebbre cserélték. A nyers fémen túl az elektromos rendszerek is segítik majd a sofőrt terepen, mivel a 10,2 colos digitális óracsoporton aktívan figyelhetjük a karosszéria hossz- és oldalirányú dőlését is. Közben a központi 12,3 colos kijelzőn 360 fokos szögben látjuk az autó körüli környezetet jó minőségű kamerán keresztül, így akkor sem autózunk vakon az erdőben, ha az autó orra mondjuk éppen égnek áll.

A Passport természetesen rendelkezik minden olyan vezetéstámogató rendszerrel, ami 2024-ben elvárható egy modern autótól. Sőt, a Honda szerint egyenesen kategória első a rendszerei számát és minőségét tekintve. Az új Passportot és off-roadra hangolt verzióit várhatóan a jövő év első felében vezetik be Amerikában és Alabamában gyártják majd, Lincoln városa mellett. Az árral kapcsolatban egyelőre csak annyit mondtak, hogy 40 000 dollár (15,5 millió forint) körül lesz.

Forrás: Honda