Kaliforniában betiltanák a lakóautók forgalmazását magas környezeti terhelésük miatt

2024.11.17. 09:08

  • Újabb károsanyag-kibocsátással kapcsolatos szigorítást szavaztak meg Kalifornia államban.
  • Kiszorulhatnak a piacról a 8500 fontnál, vagyis 3,8 tonnánál nehezebb lakóautók.
  • Először a dízelek tűnhetnek el, később a benzineseket sem kímélnék.
  • A szegmens érdekképviselete tiltakozik, szerintük az emberek akkor is vesznek majd lakóautót, csak máshonnan.
  • Az állam szerint a kreditrendszer kellő rugalmasságot nyújt majd a gyártóknak.

Október 24-én Kalifornia állam tiszta levegőért felelős szervezete, a CARB megszavazta a károsanyag-kibocsátási szabályok újabb szigorítását. Azok a márkák akik 3,8 tonnánál (8500 font) nehezebb járműveket forgalmaznak az államban, 2025-től kénytelenek lesznek növelni palettájukon a zéró kibocsátású járművek számát. Az eddigi gyakorlattól eltérően ez mostantól a lakóautókat is érinti.

A rendelet elsősorban a 3,8 tonnánál nehezebb, dízel üzemű lakóautókat fogja eltüntetni a piacról, de később a benzineseket is kiszorítja. A kritikusok szerint a lépés nem helyes, hiszen a lakóautó-gyártók egyelőre egyáltalán nincsenek felkészülve az elektromos átállásra, így teljesen kiszorulhatnak a piacról.

A Freightliner teherautógyár lakóautó alvázakért felelős részlegének szóvivője a CARB meghallgatásán elmondta, hogy ezeknek a járműveknek általában alacsony az éves futásteljesítménye, így arányaiban a kibocsátásuk sem magas. Szerinte a szigorítás nem fogja csökkenteni a vásárlási hajlandóságot. A szegmens több szereplője is egyetért abban, hogy ez a döntés jelentősen megemeli majd a piacon maradó lakóautók árát, ami hatással lesz az eladásokra.

Kalifornia nem az első amerikai állam, amely meghozta ezt a döntést. Korábban már Oregon, Washington, New York, New Jersey és Massachussets államból is kiszorultak lakóautó-gyártók, modelljeik magas kibocsátása miatt. Az iparág képviselői folyamatosan egyeztetnek a CARB-vel és a hozzájuk hasonló szervezetekkel megoldást keresve, de jelen állás szerint úgy látják, hogy 2025-től nem lehet majd 3,8 tonnánál nehezebb, új lakóautót forgalmazni Kaliforniában.

A CARB reagált az iparági képviselők megkeresésére és elmondták, hogy semmiféle kirekesztés nem lesz. Kreditrendszer működik majd, ami azt jelenti, hogy más zéró kibocsátású modellel kompenzálhatják a belsőégésű motorral szerelt lakóautók forgalmazásának lehetőségét. A szervezet szóvivője hozzátette, hogy ha nincs házon belül zéró kibocsátású járművük, akkor vásárolhatnak kreditet más gyártóktól, ezzel mentesülve a tilalom alól. Szerintük a rendszer hagy annyi rugalmasságot a gyártók számára, hogy kiszolgálják a piac belsőégésű motoros járművek iránti igényét.

Forrás: SFGate