- Budapest parkolási problémája egyre súlyosbodik a növekvő autószám és a korlátozott közterületi parkolóhelyek miatt, miközben 13 kerületben már most is fizetős parkolási rendszer működik.
- Az emelkedő parkolási díjak és az új helyi szabályok, például Erzsébetvárosban és Ferencvárosban, a helyi lakosok érdekeit próbálják védeni, miközben drágítják a parkolási lehetőségeket.
- Az agglomerációból érkező autók további terhet rónak a főváros parkolóhelyeire, ezért néhány kerület kizárólagos lakossági parkolókat alakított ki a nem fizető övezetekben.
- A Budapesti Mobilitási Terv célja 2030-ra az autóhasználat 20 százalékra csökkentése, a közösségi közlekedés 50 százalékra növelése és a kerékpáros közlekedés jelentős bővítése.
Be kell látni, hogy az autókból egyre több van és egyre nagyobbak, viszont a parkolásra alkalmas közterületből nem lesz se több, se nagyobb. Emiatt pedig egyre több budapesti kerületben egyre nehezebb parkolni és közlekedni.
Jelenleg a főváros 23 kerülete közül 13-ban működik fizető parkolási rendszer (az 1–3. és az 5–14. kerületekben), a külső városrészekben egyelőre még nem kell fizetni a közterületen várakozásért. Összesen négy különböző díjfizetési zóna van Budapesten, a legdrágább Víziváros, Újlipótváros, Terézváros, Erzsébetváros, illetve Józsefváros területét, azaz a városmagot érinti. Itt reggel 8-tól este 22 óráig 600 forintot kell óránként fizetni a parkolásért, ráadásul egy helyen maximum 3 órát állhat a kocsi.
Karácsony Gergely többpontos javaslatában kifejtette, hogy megemelné a parkolódíjat és elvenné a zöld rendszámos autók ingyenes parkolási privilégiumát.
Hamarosan megszűnhet a zöld rendszámosok ingyen parkolása Budapesten
Készül a rendszerváltó csomag, ami rendbe szedheti a budapesti parkolást
A kerületi vezetőknek viszont eközben a helyi gépjármű-tulajdonosok érdekeit is figyelni kell, vagyis, hogy biztosítsák a helyben lakók számára a parkolás lehetőségét.
2025 január 1-től Erzsébetvárosban az eddigi 2200 forintos éves díjat az első autó esetében 36 ezerre, a második kocsinál 72 ezer forintra emelik. Miután a fizető parkolóhelyek már így is rendkívül telítettek, közel hasonló mértékű emelésre számíthatnak a XII. kerületben élők is. Ferencvárosban az első autóra 20 ezer forintot kell majd a parkolási kedvezményekért fizetni, a második autóra pedig már nem is jár semmi - írta az Index.
Egyre többen kezdik belátni: Budapest már nem autózható
A főváros vezetése új felfogás szerint nyúl bele a parkolási szisztémába.
A parkolási probléma egyik szélsőséges megoldása, amit pár civil szervezet szeretne elérni, az az, hogy a magántulajdonú gépjárműveket közterületen ne lehessen ingyenesen tárolni. Viszont a kerületi vezetők (még) nem tartanak itt, még inkább csak drágítanak.
Az agglomeráció is gondot okoz
A budapesti parkolás másik fő problémája az agglomerációból ered, pontosabban onnan jön. Ugyanis az egyre nagyobb lakosságszámú fővároshoz közeli településekből számtalan autó jön el Budapestig, majd vesztegel 8-10 órát valahol, tipikusan egy még ingyenes területen. Ennek hatására viszont gyakran előfordult, hogy a helyiek saját otthonuk közelében nem találnak parkolót. Erre válaszolt a II. és a XII. kerület vezetése azzal a formabontó döntéssel, hogy már a fizető övezetekben is kizárólagos lakossági parkolási helyeket jelöltek ki.
Viszont ez hosszútávon nem megoldás, alapvető szemléletváltásra lenne szükség - írja az Index. Annak felismerésére, hogy Budapest közútjai már nem bírják el a jelenlegi forgalmat sem. Azzal együtt sem, hogy egyébként az európai nagyvárosok viszonylatában Budapest a középmezőny alsó harmadában helyezkedik el. Az uniós átlagszám szerint 1000 lakosra 560 autó jut, nálunk azonban csak 400.
A Budapesti Mobilitási Terv elég egyértelműen jelöli ki az állandó dugók és parkolási problémák megoldásának irányát. A budapesti közlekedés a választott módozatok szerint 2021-ben így alakult:
- Közösségi közlekedéssel 47 százalék,
- személygépjárművel 35 százalék,
- gyalogosan 16 százalék,
- kerékpárral 2 százalék utazott.
A dokumentumban megjelölt cél kétségtelenül ambiciózus, e szerint 2030-ra az összes utazásnak a felét közösségi közlekedéssel kellene bonyolítani, és épp annyian üljenek csak autóba (20 százalék) ahányan gyalogolnak majd. A koncepció szerint a biciklizés arányát kellene legnagyobb mértékben növelni, a jelenlegi 2–3 százalékról 10 százalékra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Tesztek
A terepjáróság jobb marketing, mint a szexuális utalgatás?Teszt: Nissan X-Trail N-Trek – 2025.
Az X-Trail az N-Trek csomagtól éppen annyira lesz terepjáró, mint a szexuális utalgatásoktól kívánatosabb a férfiak számára.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
