CNBC: a nyugati autóipar saját magát sodorta válságba
- A CNBC szerint a nyugati autóipar részben saját magának köszönheti, hogy válságos helyzetbe került.
- A nyugati gyártók az utóbbi időben rengeteget költöttek az önvezetés és az elektromos hajtáslánc fejlesztésére, miközben ezek a befektetések rövid- és középtávon sem térülnek meg.
- A portál szerint az autóiparban ciklikusan követik egymást a túlköltekező és spóroló időszakok.
Mostanában minden az európai és észak-amerikai autóipar válságától hangos. A Volkswagen három gyár bezárását és több mint 10 ezer munkás elküldését tervezi, a Stellantis nem tud mit kezdeni a hegyekben álló eladatlan autókkal, de a Ford, a General Motors és a Nissan is jelentős költségcsökkentő intézkedésekre kényszerül.
Az autóipari válság okaként általában a kínai márkák előretörését és a csökkenő keresletet szokás emlegetni, de a CNBC elemzése szerint a nyugati autóipar részben saját magát sodorta nehéz helyzetbe. A lap érvelése szerint sok autóipari vállalat dollármilliárdokat költött el az önvezető technológia és az elektromos hajtáslánc fejlesztésére, ami kiugró költségekhez vezetett. Ezt jól mutatja, hogy az AlixParners adatai szerint a 2015 és 2023 között 33 százalékkal, 200 milliárd dollárról 266 milliárd dollárra növekedtek a kutatási-fejlesztési kiadások a 25 legnagyobb autógyártó esetében. Mindeközben az eladások csökkennek, a nyersanyagok árai pedig emelkednek.
A CNBC szerint nem a jelenlegi az első alkalom, hogy az autóipar hasonló válságba került. A túlköltekezés és spórolás időszakai ciklikusan váltják egymást, amire már 2015-ben rámutatott a Fiat Chrysler egykori CEO-ja, Sergio Marchionne. A vezető szerint az autóipar gigantikus összegeket költ egymáshoz nagyon hasonló és szűk rétegeket érdeklő modellek fejlesztésére, miközben megfelelő konszolidáció és megosztott tőkeberuházások mellett ez a probléma megoldható lenne.