Budapesti parkolás: visszaszólt Karácsony Gergelynek a Magyar Autóklub

2024.11.27. 11:32

  • Nem hűbelebalázs módjára kéne változtatni a parkolás szabályain a Magyar Autóklub szerint. 
  • A szervezet nem ellenzi a budapesti parkolási szabályok tervezett megváltoztatását, de alapos előkészítést várna el az ügyben.
20240213- MG 0995

„A sajtóból értesültünk róla, hogy a Fővárosi Önkormányzat november 27-i közgyűlésén napirendre veszi a fővárosi parkolási díjfizetés problémakörét, sőt parkolási rendszerváltást tervez” – áll a Magyar Autóklub közleményében, amelyben a tervezett változtatásokra reagált. 

Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetőjének a fővárosi parkolási válság enyhítését célzó előterjesztései társadalmi vita nélkül, egyetlen ülésnapon, 107 megtárgyalandó napirend között várnak döntéshozatalra.

Az Autóklub elvárná az egységes közterületi várakozási stratégia kidolgozását és társadalmi vitára bocsátását. Az előterjesztésekből megismert javaslatok egy részét megfelelőnek tartja a szervezet, de a részletekben sok a kifogásolnivalójuk. Támogatja például a jegyautomaták leszerelését, de biztosítani kell az állandó mobil-internetkapcsolattal nem rendelkező személyek kiszolgálását.

Egyetért az Autóklub azzal is, hogy meg kell vizsgálni az autópálya-matricák értékesítéséhez hasonló rendszerre, valamint a papíralapú ügyintézésre vonatkozó igényeket. Támogatja az úgynevezett kényelmi díj eltörlését, az ellenőrzés automatizálását, a lakossági várakozási hozzájárulások lejárat előtti kedvezményes kiváltását és az autómegosztási szolgáltatások kedvezményének felülvizsgálatát is.

A parkolási díjaknál már van probléma az Autóklub szerint

A parkolási díjak mértékét, a fizetős övezetek területeit és a fizetési kötelezettség napi időszakát 2022-ben és 2023-ban kiterjesztették és jelentősen megemelték. Ez 30 százalékos többletköltséget okoz a használóknak. Ezért a díjszint egységes 35 százalékos emelését az Autóklub nem tartja elfogadhatónak, még a BKK bérleteseknek biztosított – általuk is támogatott – kedvezmény mellett sem.

A kiterjesztett díjövezetek keresleti szintet meghaladó tarifái miatt például az egykori P+R szerepű parkolóhelyek nagy tömege kihasználatlanná vált. A pazarló helyzet különösen a belvárosi, valamint a nagyobb gyaloglással elérhető rakparti és egyetemvárosi helyszíneken jellemző. Az Autóklub fontosnak tartja a díjszintek finomhangolását a kereslet-kínálati szintekhez igazodva.

A városi terepjárók igénybevétellel arányos díjemelését és a zöld rendszámos autók díjmentességének kivezetését nem kifogásolja a szervezet, de az előbbi esetben nehezen értelmezhető a díjszint megkettőzése, és mindkét esetben aggályos a gyors hatályba lépés.

A járműmegosztó szolgáltatások parkolási kedvezményeit elfogadják, ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a kizárólagos lakossági parkolók szabályozásának is az egységes fővárosi rendszer részének kell lennie. Nem elfogadható az Autóklub szerint, hogy szomszédos kerületek szabályozásukkal egymáshoz tereljék a forgalmat.

Bécset tartják jó példának! 

A Magyar Autóklub szorgalmazza, hogy segítse az önkormányzat a vidékről, illetve külföldről turisztikai céllal, esetleg ismerősök felkeresése miatt egy vagy pár napra Budapestre látogató személyek P+R parkolóhasználatát.

Az autóklubos szakértők nem látják megalapozottnak az A és B övezetekben a hétvégi díjfizetési kötelezettséget. Olyan tapasztalatokon alapuló számokat, kimutatásokat várnak, amelyek alátámasztják a döntést.

Az Autóklub közleménye megismételte a szervezet néhány korábbi javaslatát. 

  • A rövid idejű parkolás – bécsi mintára – 15 percig ingyenes legyen a kezdési időpont jelzésének kötelezettsége mellett Ez a „felrohanok a kulcsért/gyerekért” típusú megállást jelenti.
  • Vezessék be az átalánydíjas parkolási jogosultságot. Aki nem szeretne mindig egyéni parkolójegyet vásárolni Bécsben, átalánydíjjal is fizetheti a parkolóóra díját. Az átalánydíjhoz egy elektronikus parkolóchippel ellátott matrica szükséges, amit a szélvédő jobb felső szélére ragasztanak.
  • A fejlett országok mintájára szorgalmazzák a metrómegállók térségében található sportlétesítmények (például Papp László Budapest Sportaréna, Groupama Aréna, MVM Dome) kihasználatlan parkolóinak, parkológarázsainak P+R-célú hasznosítását.
  • Jelentős előrelépést jelentene, ha a P+R parkolók, garázsok közelében megoldott lenne a valós idejű parkolófoglaltság-figyelés. Az információt az interneten, illetve a navigációs szolgáltatók rendszereinek segítségével oszthatná meg az önkormányzat.