Előremenekülés vagy bukás? Választás előtt az európai gyártók
- A külföldi autógyártók visszaszorulnak a kínai piacon, és ez várhatóan nem fog változni, miután a helyi gyártók villanyautói kiszorítják a modelljeiket.
- Ideje radikális választ keresni erre a gondra, ha nem akarnak végleg lemaradni.

A hagyományos külföldi - köztük az európai autógyártók kifutottak az időből, már nem tudnak olyan modellekkel előállni,amelyek felvehetnék a versenyt a helyben gyártott elektromos autókkal – idézte iparági elemzők véleményét a CNBC, amely egy másik elemzésben a napokban arról is írt, hogy a nyugat-európai gyártók lényegében saját magukat sodorták kedvezőtlen helyzetbe.
CNBC: a nyugati autóipar saját magát sodorta válságba
A portál szerint az autóiparban ciklikusan követik egymást a túlköltekező és spóroló időszakok.
Mostanra az autóipari elemzők egy része szerint nem maradt más lehetőségük, mint hogy megpróbálják helyi autóipari vállalatokkal összefogva védeni piaci pozícióikat. Kínában az eladott új autóknak már több mint a fele teljesen elektromos meghajtású.
A külföldieknek nagyon gyorsan elő kellene állniuk ezekkel versenyképes modellekkel, amit csak úgy tudnak megtenni, hogy valamilyen szinten helyi versenytársakkal együtt lépnek színre újdonságaikkal. Ez nem lesz könnyű –idézte a CNBC Tu Lee-t, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapító-vezérigazgatóját.
A General Motors, a Volkswagen és a Nissan Kínában elért árbevétele egyaránt csökkent 2019 és 2023 között – derül ki a céges adatokból. A Kia 2023-ban ottani eladásainak 30 százalékos csökkenéséről számolt be 2020-hoz képest. Eközben a Tesla eladásai meghatszorozódtak 2019 és 2023 között.
Helycsere történt az élen, ami véglegesnek látszik
A GM vezérigazgatója Mary Barra arról számolt be, hogy a vállalat tulajdonosaival és igazgatóságával kínai tevékenységük „átszervezéséről” tárgyalnak, miután elmúltak azok az idők, amikor az autógyártó Kínában szerezte a legnagyobb bevételeket külföldi piacai közül. A kínai hatóságok csak 2022-ben engedélyezték a helyi gyártóknak, hogy teljesen önállóan gyártsanak autókat. Ezt megelőzően vegyes vállalatokat kellett működtetniük.
Így aztán a BYD és a Geely átvette a vezető helyet az autógyártók rangsorában a Volkswagentől és a GM-től. A Stellantis felismerve a helyzetet tavaly 1,59 milliárd dollárét 20 százalékos részesedést vásárolt a kínai Leapmotorban. Az AlixPartners Ázsia-szakértője, Stephen Dyer arra számít, hogy a külföldi vállalatok csak úgy tudnak majd tovább létezni a kínai piacon, hogy helyben kifejlesztett vezetéstámogató rendszereket kínálnak modelljeikhez.
A kínai autósoknak nem lehet már eladni olyan autókat, amik ezen a téren nem rendelkeznek naprakész tudással. A VW 2,4 milliárd eurót fektetett saját autószoftver-fejlesztő cége és a kínai Horizon Robotics partneri együttműködésébe. Az utóbbi autonóm vezetési rendszereket fejleszt. A német autógyártó emellett 700 millió dollárt invesztált az Xpeng villanyautó-gyártóba, amellyel közös modellt fejlesztenek a helyi piacra 2026-ra. A Toyota a kínai Pony.ai startuppal hozott létre közös vállalatot autonóm vezetési rendszer fejlesztésére.
A cégfelvásárlásban is helyi versenytársakkal kell meccselni
Sajátos akadálya lehet ugyanakkor annak, hogy a külföldi autógyártók helyi részesedéseket szerezzenek. Nevezetesen a kínai piac telítettsége. Ez már az állami tulajdonú helyi vállalatoknak is gondot okoz, ezért ezek is igyekeznek partneri megállapodásokkal csökkenteni költségeiket. Eközben a startupok nincsenek még abban a helyzetben, amikor minél előbb felvásárló partnert kell találniuk. Eddig a VW és az Xpeng összefonódása a legjelentősebb külföldi befektetés egy kínai autóipari vállalatba. A németek Audi márkája az állami tulajdonú SAIC autógyártóval fogott össze. Novemberben indították útjára új közös márkájukat, amelynek autóin a német luxusautó-gyártó négy karikája helyett az Audi felirat szerepel gömbölyded betűkkel.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
