Előremenekülés vagy bukás? Választás előtt az európai gyártók

2024.11.27. 15:13

  • A külföldi autógyártók visszaszorulnak a kínai piacon, és ez várhatóan nem fog változni, miután a helyi gyártók villanyautói kiszorítják a modelljeiket.
  • Ideje radikális választ keresni erre a gondra, ha nem akarnak végleg lemaradni. 
A Geely is felvette a verseny a külföldiekkel / Fotó: Wang Gang / China News Service / VCG / Getty Images
A Geely is felvette a verseny a külföldiekkel / Fotó: Wang Gang / China News Service / VCG / Getty Images

A hagyományos külföldi - köztük az európai autógyártók kifutottak az időből, már nem tudnak olyan modellekkel előállni,amelyek felvehetnék a versenyt a helyben gyártott elektromos autókkal – idézte iparági elemzők véleményét a CNBC, amely egy másik elemzésben a napokban arról is írt, hogy a nyugat-európai gyártók lényegében saját magukat sodorták kedvezőtlen helyzetbe. 

Mostanra az autóipari elemzők egy része szerint nem maradt más lehetőségük, mint hogy megpróbálják helyi autóipari vállalatokkal összefogva védeni piaci pozícióikat. Kínában az eladott új autóknak már több mint a fele teljesen elektromos meghajtású.

A külföldieknek nagyon gyorsan elő kellene állniuk ezekkel versenyképes modellekkel, amit csak úgy tudnak megtenni, hogy valamilyen szinten helyi versenytársakkal együtt lépnek színre újdonságaikkal. Ez nem lesz könnyű –idézte a CNBC Tu Lee-t, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapító-vezérigazgatóját.

A General Motors, a Volkswagen és a Nissan Kínában elért árbevétele egyaránt csökkent 2019 és 2023 között – derül ki a céges adatokból. A Kia 2023-ban ottani eladásainak 30 százalékos csökkenéséről számolt be 2020-hoz képest. Eközben a Tesla eladásai meghatszorozódtak 2019 és 2023 között.

Helycsere történt az élen, ami véglegesnek látszik

A GM vezérigazgatója Mary Barra arról számolt be, hogy a vállalat tulajdonosaival és igazgatóságával kínai tevékenységük „átszervezéséről” tárgyalnak, miután elmúltak azok az idők, amikor az autógyártó Kínában szerezte a legnagyobb bevételeket külföldi piacai közül. A kínai hatóságok csak 2022-ben engedélyezték a helyi gyártóknak, hogy teljesen önállóan gyártsanak autókat. Ezt megelőzően vegyes vállalatokat kellett működtetniük.

Így aztán a BYD és a Geely átvette a vezető helyet az autógyártók rangsorában a Volkswagentől és a GM-től. A Stellantis felismerve a helyzetet tavaly 1,59 milliárd dollárét 20 százalékos részesedést vásárolt a kínai Leapmotorban. Az AlixPartners Ázsia-szakértője, Stephen Dyer arra számít, hogy a külföldi vállalatok csak úgy tudnak majd tovább létezni a kínai piacon, hogy helyben kifejlesztett vezetéstámogató rendszereket kínálnak modelljeikhez.

A kínai autósoknak nem lehet már eladni olyan autókat, amik ezen a téren nem rendelkeznek naprakész tudással. A VW 2,4 milliárd eurót fektetett saját autószoftver-fejlesztő cége és a kínai Horizon Robotics partneri együttműködésébe. Az utóbbi autonóm vezetési rendszereket fejleszt. A német autógyártó emellett 700 millió dollárt invesztált az Xpeng villanyautó-gyártóba, amellyel közös modellt fejlesztenek a helyi piacra 2026-ra. A Toyota a kínai Pony.ai startuppal hozott létre közös vállalatot autonóm vezetési rendszer fejlesztésére.

A cégfelvásárlásban is helyi versenytársakkal kell meccselni

Sajátos akadálya lehet ugyanakkor annak, hogy a külföldi autógyártók helyi részesedéseket szerezzenek. Nevezetesen a kínai piac telítettsége. Ez már az állami tulajdonú helyi vállalatoknak is gondot okoz, ezért ezek is igyekeznek partneri megállapodásokkal csökkenteni költségeiket. Eközben a startupok nincsenek még abban a helyzetben, amikor minél előbb felvásárló partnert kell találniuk. Eddig a VW és az Xpeng összefonódása a legjelentősebb külföldi befektetés egy kínai autóipari vállalatba. A németek Audi márkája az állami tulajdonú SAIC autógyártóval fogott össze. Novemberben indították útjára új közös márkájukat, amelynek autóin a német luxusautó-gyártó négy karikája helyett az Audi felirat szerepel gömbölyded betűkkel.