Villany-SUV-kkal téli hatótávteszten: melyik jár a legközelebb a beígért kilométerekhez?
- Téli hatótávtesztet végzett a brit Carwow.
- A Polestar 4-et, a Porsche Macant, a Tesla Model Y-t, a Ford Explorer EV-t, a Kia EV6-ot és az Audi Q4 E-Tront tesztelték.
- Teletöltött akkumulátorokkal azonos útvonalon haladtak, egyformán beállított fűtéssel.
- Addig mentek, amíg az autók teljesen le nem merültek.
Bár napjainkban egyre jobb a helyzet, sokakat még mindig visszatart az elektromos autó vásárlástól az alacsony hatótávtól való félelem. Szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy mennyit megy el egy elektromos autó valós körülmények között, tehát például télen, amikor a hideg miatt amúgy is csökken a hatótáv. A brit Carwow egy téli hatótávteszt során tárta fel, hogy jogos-e ez az aggodalom. Hat nagyon hasonló méretű SUV-t sorakoztattak fel, hasonló méretű akkumulátorokkal és hatótáv ígéretekkel.
A teszt során a Polestar 4-et, a Porsche Macant, a Tesla Model Y-t, a Ford Explorer EV-t, a Kia EV6-ot és az Audi Q4 E-Tront vizsgálták. A felsorolt autóknak mind a Long Range kivitelét használták, tehát az egymotoros, nagy akkumulátoros változatokat. Kezdés gyanánt az összes autót 100 százalékra töltötték és beállították a fűtést 20 °C-ra. A teszt során főleg autópályán mentek addig, amíg az autók teljesen le nem merültek. Végig együtt haladtak normális tempóban, csak akkor kezdtek el óvatoskodni, amikor az akkumulátor már kritikus szint alá merült.
Nem is az volt a lényeg, hogy melyik autó milyen messzire megy, hanem inkább az, hogy milyen közel állnak az – általában optimista mérésként ismert – WLTP ciklus szerinti hatótávhoz.
Típus | Akkumulátor mérete | Hatótáv (WLTP) | Fogyasztás (teszt) | Hatótáv (teszt) | Teljesített hatótáv a megadotthoz képest |
Polestar 4 | 94 kWh | 599 km | 17,75 kWh/100 km | 536 km | 90% |
Porsche Macan | 95 kWh | 621 km | 17,75 kWh/100 km | 512 km | 82% |
Tesla Model Y | 75 kWh | 600 km | 16,35 kWh/100 km | 473 km | 79% |
Ford Explorer EV | 82 kWh | 602 km | 16,35 kWh/100 km | 468 km | 78% |
Kia EV6 | 80 kWh | 558 km | 18,28 kWh/100 km | 451 km | 81% |
Audi Q4 E-Tron | 77,4 kWh | 541 km | 17,75 kWh/100 km | 431 km | 79% |
A táblázatban is jól látszik, hogy a gyárilag megadott hatótávot egyik típus sem érte el, a Polestar 4 azonban közel volt hozzá. A Porsche Macannal együtt csak ők tudtak 500 kilométer feletti hatótávot teljesíteni, illetve arányaiban ők érték el a legjobb százalékokat. Ha az ígért és a teljesített hatótáv arányát nézem, akkor a Kia EV6 lett a harmadik, viszont ő merült le másodikként. A legalacsonyabb hatótávot az Audi Q4 E-Tron érte el és arányaiban csak a Ford Explorer EV tért el jobban a beígért hatótávtól.
Az összehasonlítást több szempontból is a Polestar 4 nyerte, de nem szabad elfelejteni, hogy abba szerelték a második legnagyobb akkumulátort. Ilyen téren érdemes kiemelni a Tesla Model Y-t, ami a legrégebbi fejlesztés ebből a sorból és a legkisebb akkumulátorral rendelkezik. Abból látszik, hogy mennyire hatékony a hajtáslánca, hogy mindezek ellenére jól szerepelt és a harmadik legnagyobb hatótávot futotta, még úgy is, hogy a beígértnek csupán a 79 százalékát teljesítette. A hatékonyság egy jó megközelítése a nagy hatótávnak, ezt a Tesla mellett a Ford is tudta, hiszen mind a ketten 16,3 kWh/100 km körül fogyasztottak. A Polestar, a Porsche és az Audi hasonló, 17,7 kWh/100 km-es fogyasztási adatokat produkáltak, míg a legtöbb energia a Kia EV6-nak kellett.
Nyáron egyébként nekünk is volt egy hasonló hatótávtesztünk, itthon népszerű elektromos modellekkel. Ha érdekel, hogy mi lett az eredmény, nézd meg róla videónkat:
Forrás: Inside EVs, Carwow