Villany-SUV-kkal téli hatótávteszten: melyik jár a legközelebb a beígért kilométerekhez?

2024.12.09. 14:15

  • Téli hatótávtesztet végzett a brit Carwow.
  • A Polestar 4-et, a Porsche Macant, a Tesla Model Y-t, a Ford Explorer EV-t, a Kia EV6-ot és az Audi Q4 E-Tront tesztelték.
  • Teletöltött akkumulátorokkal azonos útvonalon haladtak, egyformán beállított fűtéssel.
  • Addig mentek, amíg az autók teljesen le nem merültek.

Bár napjainkban egyre jobb a helyzet, sokakat még mindig visszatart az elektromos autó vásárlástól az alacsony hatótávtól való félelem. Szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy mennyit megy el egy elektromos autó valós körülmények között, tehát például télen, amikor a hideg miatt amúgy is csökken a hatótáv. A brit Carwow egy téli hatótávteszt során tárta fel, hogy jogos-e ez az aggodalom. Hat nagyon hasonló méretű SUV-t sorakoztattak fel, hasonló méretű akkumulátorokkal és hatótáv ígéretekkel.

A teszt során a Polestar 4-et, a Porsche Macant, a Tesla Model Y-t, a Ford Explorer EV-t, a Kia EV6-ot és az Audi Q4 E-Tront vizsgálták. A felsorolt autóknak mind a Long Range kivitelét használták, tehát az egymotoros, nagy akkumulátoros változatokat. Kezdés gyanánt az összes autót 100 százalékra töltötték és beállították a fűtést 20 °C-ra. A teszt során főleg autópályán mentek addig, amíg az autók teljesen le nem merültek. Végig együtt haladtak normális tempóban, csak akkor kezdtek el óvatoskodni, amikor az akkumulátor már kritikus szint alá merült.

Nem is az volt a lényeg, hogy melyik autó milyen messzire megy, hanem inkább az, hogy milyen közel állnak az – általában optimista mérésként ismert – WLTP ciklus szerinti hatótávhoz.

 Típus  Akkumulátor mérete  Hatótáv (WLTP)  Fogyasztás (teszt)  Hatótáv (teszt)  Teljesített hatótáv a megadotthoz képest
 Polestar 4  94 kWh  599 km  17,75 kWh/100 km   536 km   90%
 Porsche Macan  95 kWh  621 km  17,75 kWh/100 km   512 km   82%
 Tesla Model Y  75 kWh  600 km  16,35 kWh/100 km  473 km   79%
 Ford Explorer EV  82 kWh 602 km  16,35 kWh/100 km  468 km   78%
 Kia EV6  80 kWh  558 km  18,28 kWh/100 km  451 km   81%
 Audi Q4 E-Tron  77,4 kWh  541 km  17,75 kWh/100 km  431 km   79%

A táblázatban is jól látszik, hogy a gyárilag megadott hatótávot egyik típus sem érte el, a Polestar 4 azonban közel volt hozzá. A Porsche Macannal együtt csak ők tudtak 500 kilométer feletti hatótávot teljesíteni, illetve arányaiban ők érték el a legjobb százalékokat. Ha az ígért és a teljesített hatótáv arányát nézem, akkor a Kia EV6 lett a harmadik, viszont ő merült le másodikként. A legalacsonyabb hatótávot az Audi Q4 E-Tron érte el és arányaiban csak a Ford Explorer EV tért el jobban a beígért hatótávtól.

Az összehasonlítást több szempontból is a Polestar 4 nyerte, de nem szabad elfelejteni, hogy abba szerelték a második legnagyobb akkumulátort. Ilyen téren érdemes kiemelni a Tesla Model Y-t, ami a legrégebbi fejlesztés ebből a sorból és a legkisebb akkumulátorral rendelkezik. Abból látszik, hogy mennyire hatékony a hajtáslánca, hogy mindezek ellenére jól szerepelt és a harmadik legnagyobb hatótávot futotta, még úgy is, hogy a beígértnek csupán a 79 százalékát teljesítette. A hatékonyság egy jó megközelítése a nagy hatótávnak, ezt a Tesla mellett a Ford is tudta, hiszen mind a ketten 16,3 kWh/100 km körül fogyasztottak. A Polestar, a Porsche és az Audi hasonló, 17,7 kWh/100 km-es fogyasztási adatokat produkáltak, míg a legtöbb energia a Kia EV6-nak kellett.

Nyáron egyébként nekünk is volt egy hasonló hatótávtesztünk, itthon népszerű elektromos modellekkel. Ha érdekel, hogy mi lett az eredmény, nézd meg róla videónkat:

Forrás: Inside EVs, Carwow