10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
- Új előrejelzések szerint Kínában már jövőre több tisztán elektromos autó fogyhat, mint belső égésű motoros.
- 2025-ben a villanyautóknál 20 százalékos növekedés várható, amíg a benzines és dízel modellek eladásai 10 százalékkal eshetnek.
- 2034-re már 18 millió villanyautó eladását jósolják az elemzők, miközben belső égésű motorosból már 3 millió sem valószínű.
Kína globális autóipari nagyhatalommá válik, az országban zajló események pedig könnyen lehet, hogy az egész világban meghatározzák majd az autóipar jövőjét. Éppen ezért különösen fontos és izgalmas figyelni az ott zajló folyamatokat. Márpedig ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.
A kínai kormány 2020-ban azt a célt tűzte ki, hogy 2035-re az eladott autók legalább fele tisztán elektromos legyen. A legújabb előrejelzések szerint ezt a célt már jövőre, 10 évvel a határidő előtt sikerül túlszárnyalni.
Több meghatározó befektetési vállalat (mint az UBS, HSBC, Morningstar és Wood Mackenzie) előrejelzése azt jósolja, hogy 2025-ben a villanyautó eladások 20 százalékkal emelkednek az idei évhez képest, a belső égésű motoros autók piacán viszont hanyatlás, azaz 10 százalékos csökkenés várható. Mindez azt jelenti, hogy jövőre 12 millió elektromos autó találhat gazdára, miközben belső égésű motorosból csak 11 millió fogy majd. Eközben a plug-in hibridek piaci részesedése is nő: 2025-ben 4,39 millió példány eladását várják. A kínai autóiparban tehát már jövőre a villanyautók vehetik át a hatalmat, miközben a belső égésű motoros autók körül folyamatosan fogy a levegő.
A fenti trendek várhatóan a következő években is folytatódnak, így 2034-re már 18 millió villanyautót adhatnak el, miközben belső égésű motoros autóból csak 2,93 millió fogyhat. A plug-in hibridekből 2033-ban találhat gazdára a legtöbb: 6,05 millió darab. Innentől azonban a növekedés megtorpan.
A helyzetet kissé nehezítheti, hogy a rendkívül telített kínai autóiparban a piac konszolidációja várható a következő években. Ennek eredményeként a kevésbé versenyképes gyártók eltűnhetnek, a növekedés pedig lelassulhat. Ez azonban a nagy egészen nem változtat: "A hosszútávú irány egyértelmű: a kínai villanyautó-buldózer megállíthatatlan. " – szummázta a fentieket Yuqian Ding, a HSBC elemzője.