A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia

2024.12.29. 11:48

  • A Waymo dominanciája: 2024-ben a Waymo jelentős mérföldköveket ért el az autonóm vezetésben, többek között ötmillió megtett úttal és új városok célba vételével.
  • Kieső versenytársak: az Uber, a Ford és a GM Cruise kudarcai ellenére a robotaxi-piac 2024-ben 123,08 milliárd dolláros értéket képviselt.
  • A Tesla lemaradása: A Tesla továbbra sem lépett a robotaxi-piacra, és a Cybercab bemutatása ellenére is csak 2027-re ígér eredményeket.
  • Zoox előretörése: Az Amazon tulajdonában lévő Zoox futurisztikus, vezető nélküli autói 2024-ben új funkciókat kaptak, és szolgáltatásukat hamarosan elindítják Las Vegasban és San Franciscóban.
Fotós: Mario Tama Ügynökség: Getty Images
Fotós: Mario Tama Ügynökség: Getty Images

Annak ellenére, hogy a General Motors birtokában lévő Cruise látványosan kiesett a robotaxicégek versenyéből, az Egyesült Államok soha nem volt olyan közel az újdonság bevezetéséhez, mint 2024-ben.

Bukások, sikerek

2024 úgy fog bekerülni az évkönyvekbe, mint amikor az Alphabet tulajdonában lévő Waymo közelebb tudott kerülni ennek az innovációnak a megvalósításához. Ezt persze kudarcok sorozata előzte meg.

A CNBC összeállítása szerint számos vállalat jelentős összegeket költött az autonóm vezetésre, de robotaxi-próbálkozásaik kudarcot vallottak.

  • Az Uber 2020-ban dobta be a törölközőt, miután egyik autója súlyos balesetet okozott.
  • A Ford eladta az Argo AI-ban lévő részesedését.
  • A Cruise egyik autója 2023-ban súlyos balesetet szenvedett, ami után felfüggesztették a működését, majd 2024-ben végleg bezárták a céget. Ezt megelőzően a GM tízmilliárd dollárt költött az autonóm taxiálomra.

A kiszállások nyomán a Waymo mellett még két vállalat maradt versenyben: a Tesla és az Amazon birtokában lévő Zoox. Becslések szerint az autómegosztás piacának értéke 123 milliárd dollár volt 2024-ben, amely 2032-re 480 milliárd dollárra nőhet. Mindez forintban - mostani árfolyamon - 36,2 ezer, illetve 189,1 ezer milliárd forintot jelent, ami a komplett magyar GDP fele, illetve két és félszerese. 

A Waymo minden lépését dokumentálják az utasok

Az autonóm vezetés alkalmazásáról az Alphabet már 2009-ben döntött, de a Waymót csak 2016-ban alapították meg. Azóta a cég autói ötmillió utat tettek meg autonóm üzemmódban, ami jelentős növekedés a 2023-ig elért 700 ezerhez képest. Robotaxik jelenleg Phoenixben, San Franciscóban és Los Angelesben üzemelnek, összesen 1300 négyzetkilométeren.

Az Alphabet 2024 júliusában bejelentette, hogy további 5,6 milliárd dollárt fektet a cégbe, amelyből 5 milliárdot az anyavállalat biztosít. 2025-re újabb városokban, például Austinban (Texas), tervezik bevezetni a szolgáltatást, miközben folytatják a technikai fejlesztéseket. A robotaxik között megjelennek a Geely Zeekr és a Hyundai modelljei. Nemzetközi terjeszkedésük első célpontja Tokió lesz.

A Tesla csalódást okozott 2024-ben

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója 2016 óta azt állítja, hogy vállalatának járművei készen állnak a robotaxizásra, de ezt 2024-ben sem valósították meg.

Októberben mutatták be a Cybercab nevű járművet, amelyet 2027-től ígérnek 30 ezer dollár alatti áron. A Tesla még mindig nem kért robotaxi-engedélyt, és a szakértők megosztottak a 2025-ös kilátásokkal kapcsolatban.

Kenyérpirító kinézetű autókkal kísérletezik a Zoox

A Zooxot 2014-ben alapították, majd az Amazon 2020-ban 1,3 milliárd dollárért vásárolta meg.Zoox

2024-ben bemutattak egy kenyérpirítóhoz hasonló, dobozos járművet, amelyben sem kormánykerék, sem vezetőülés nincs. A vállalat Las Vegasban és San Franciscóban tervezi a szolgáltatás elindítását. Márciusban azt is bejelentették, hogy képessé teszik arra, hogy éjszaka és gyenge esőben is működjön. A végsebességet 60 km/h-ra akarják növelni a négy felnőtt és csomagjaik befogadására képes autókban. A Zoox Las Vegasban és San Franciscóban akarja elindítani robotaxi-szolgáltatását. A tesztelés ezen túl több városban is folyik. A vállalat tapasztalt menedzsereket igazolt, köztük Zheng Gaót, aki korábban a Teslánál az Autopilot hardverének fejlesztését vezette.

Emellett a Zoox átalakított Toyota Highlanderekkel is szolgáltat majd. Ezekben most tesztelők ülnek a kormánykerék mögött, hogy vészhelyzetben átvegyék az autó irányítását.