Fiat: kevesebb autó, kisebb veszteség

2005.05.11. 16:36

2005 első negyedévében a Fiat-csoport újra nyereséges volt, bár ez elsősorban a GM lelépési díjának köszönhető. Az olasz ipari óriás így 295 millió eurós nyereséggel zárta az év első három hónapját, de a General Motors által átutalt összeg nélkül 245 milliós veszteséget termelt volna a cég. Ez persze még mindig jobb mint a tavalyi, 392 millió eurós veszteség, de nagyon messze van az áhított nullszaldótól.

A bajok elsődleges forrásának tartott autós üzletág 129 millió eurós veszteséggel zárt, szemben a tavaly ugyanebben az időszakban elért 146 milliós negatív mérleggel, ami szintén némi javulást jelent. Mindeközben az eladások jelentős csökkenést mutattak: a cégcsoport összes autómárkája 419 ezer járművet értékesített, azaz 11,8%-kal kevesebbet mint 2004 januárja és márciusa között. Ismereteink szerint leginkább az Alfa Romeo márka, valamint a Fiat Punto és Stilo modelljei szerepeltek gyengén, bár a visszaesés részben annak is köszönhető, hogy a vásárlók az új Alfa modellekre és az új Puntóra várva a régebbi típusokat némiképp elhanyagolták. Emellett a Fiat megerősödésének sem kedvez az egyre élesebb piaci verseny és a növekvő nyersanyagárak. Ráadásul az olaszok a GM távozása után komoly stratégiai partner nélkül maradtak, így a fejlesztési költségeket újra teljes egészében maguknak kell állniuk.

Sajnos jelenleg senki nem látja tisztán a Fiat jövőjét: bár a GM milliárdjai az idén még segíthetnek ellensúlyozni a veszteségeket, de a 30 milliárd euró feletti bruttó adósságállomány és a piaci viszonyok romlása semmiképp sem tűnik bíztatónak.