Terranaut: expedíciós jármű a Nissantól

2006.02.01. 10:43

Nagy felfedezőtúrákat képzeltek maguk elé a tervezők a Terranaut tanulmány megalkotásakor.


Már az előzetesként közreadott skiccek alapján sejthető, hogy a Nissan tanulmányát nem magamutogató városi terepjárósoknak tervezték. A formaterv inkább hatásvadász, mint praktikus, a Terranaut darabossága meredek emelkedőkért és rögös talajért kiált. Ezt az érzést erősítik a Goodyear 19 hüvelykes keréktárcsákra illeszkedő különleges terepabroncsai is. Ezek nagy nyomással használva simán futnak épített utakon is, a guminyomás csökkentésével azonban tagoltabbá válik a mintázatuk, így lazább talajon is megfelelő kapaszkodóképességet biztosítanak.


Az ajtók elrendezése ugyanakkor tipikusan tanulmányautós. A formatervezők régóta játszanak az autók nyílászáróival, még ha a legtöbb alkalommal az ötleteik nem is jutnak el a sorozatgyártásig. Ezúttal jobb oldalon csak egy ajtót alakítottak ki, a jobb oldalon viszont két, egymással szemben nyíló ajtó fed egyetlen hatalmas nyílást. Erre elsősorban a belső tér kialakítása miatt volt szükség, hiszen a két első ülés mögött egy egész kis egyszemélyes kutatólaboratóriumot képeztek ki. Itt az expedíció tudósa egy forgó székben foglalhat helyet, amelybe egy billentyűzetet integráltak, körülötte pedig számítógépet, nagy hatósugarú kommunikációs berendezést és mintaelemző készülékeket helyeztek el, így elvben akár a legvadabb körülmények közt is megkezdhetők a kutatások.

A Terranaut a tervezésért felelős Nissan Design Europe munkatársai szerint a világ bármely szilárd talajú pontján hasznos társa lehetne egy kutatóexpedíciónak, már ha nem egyszerű formatanulmány volna. Így viszont a Genfi Autószalon egyik látványossága lesz, amely a japán gyártó hírnevét hivatott öregbíteni.