Új motorokon dolgozik a Fiat

2006.04.19. 07:36

Minimum három új motorcsalád bemutatására számíthatunk a következő néhány évben. Ezek közül meglepő módon csak egy akad, amelyet gázolaj hajt, míg a másik kettő viszonylag kis hengerűrtartalmú benzines.

A Fiat az utóbbi évek során a dízelmotor-fejlesztők élvonalába küzdötte magát. Az 1,3 és 1,9 literes JTD motorok nem csak olasz típusokban bizonyítottak az utóbbi években, de az Opel, a Suzuki, a Cadillac és a Saab modelljeiben is találkozhatunk velük. Hiányzott azonban egy középső dízelmotor, amely a Peugeot 1,6 literes HDi-je vagy az Opel/Isuzu 1,7 literese, vagy a Renault nagyobb teljesítményű 1,5 literesei ellen indulhatna harcba. A Fiat eddig az 1,9 literes motor régebbi, nyolcszelepes változatát használta a 100-120 lóerős teljesítmény-kategóriában, de ezt a motort aligha érdemes tovább fejleszteni, így egy új, 1,6 literes négyhengeres fejlesztésébe fogtak a Fiatnál. Úgy tudjuk, rögtön két változat készül, egy 105 lóerős alapmodell és egy változó geometriájú turbófeltöltős szerkezet 120 lóerővel, így teljes egészében kiválthatják a régi 1,9 literes, hengerenként kétszelepes motort. Az új motor számos típusba bekerül majd: a Fiat 500-asba, a Pandába, a Grande Puntóba, a Stilo utódjába, sőt, az Alfa 147-es utódjába, és talán még az Alfa 159-esbe is. A kis dízelmotor jóval könnyebb lesz, mint közvetlen elődje, és alighanem takarékosabb is, de ami még fontosabb, képes lesz teljesíteni az Euro5 károsanyag-kibocsátási szabvány feltételeit.

A pletykákban emellett két másik benzines motorcsaládról is szó esik. Mind a kettő a nemrég bemutatott 1,4 literes négyhengeresen alapszik, és még a teljesítményük is hasonló. Valószínűleg a turbófeltöltős kivitel mutatkozhat el először: ez állítólag 120 és 150 lóerős változatokban készül majd, és az 1,6 literes dízellel nagyjából egy időben, 2007 második felében mutatkozhat be a Grande Punto sorozatban. Állítólag ezt a kifejezetten sportos modellekbe passzoló motort is elég széles körben szeretnék alkalmazni: az 500-astól egészen a Stilóig minden Fiat modellben találkozhatunk vele, sőt, egyesek szerint ez válthatja le a régi, 1,6 literes benzines szívómotort is. A másik 1,4 literes fejlesztést csak Multiair néven emlegetik: ez a motor szintén 120-150 lóerő közti teljesítmény leadására lesz képes, de jóval később, az évtized végére várható a megjelenése. Itt egy új, változó nyitási idejű és mélységű szelepvezérlési rendszert alkalmaznak, amelyet elsőként nagyobb, hat, illetve nyolchengeres motorokban próbálnak ki. Ezzel a megoldással állítólag akár 10%-kal nagyobb teljesítmény érhető el részterhelésnél, miközben a 10%-kal csökkenthető a fogyasztás, az azonos méretű turbómotor paramétereihez képest.

Mindez egyelőre persze csak pletyka, de reméljük, van alapja, hiszen a Fiat kisebb típusaiból mostanság egyszerűen hiányoznak a korszerű, de megfizethető árú, közepes teljesítményszintű motorok, pedig ezek kulcsszerepet játszhatnának az eladások javításában.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.