Citroën C-Cactus: galaktikus gnóm

2007.09.03. 14:38

A C5 előfutára, a C-Airscape mellett egy második tanulmányt is kiállít a Citroën Frankfurtban: egy takarékos, és olcsó technológiával gyártható tanulmányt, amely formájával elsősorban az érzelmekre hat.


Galéria - kattintson a képre

A C-Cactus tréfásan groteszk jelenség. Olyan, amilyennek E.T. autóját képzelnénk: elképesztően csúf, elfuserált arányokkal és elnagyolt részletekkel, de akárcsak Spielberg űrlakója, mégis szerethető karakter. Az orra kedves gyermekarcot formáz, és a rövid motorház, illetve a sarkokba tolt kerekek miatt viszonylag tágas az utastere. 4,2 méteres hosszával a kisautók és a rövidebb kompakt modellek közti határmezsgyén egyensúlyoz, és bár 21 hüvelykes felnijei miatt a fotókon nem tűnik valami nagynak, 1306 kilogrammos tömegével inkább az utóbbi csoportba sorolnánk. A tervezéskor nem csak a formákkal foglalkoztak a Citroën szakemberei: a tervezés során lényeges szempont volt, hogy az autó egyszerű felépítésű legyen, és amennyire lehet, tiszta és takarékos.


Galéria - kattintson a képre

Az egyszerűség jegyében spóroltak az alkatrészekkel, ahol csak lehetett. A belső teret például csupán 200 alkatrészből állították össze, és viszonylag kevés karosszériaelemből készült az autó burkolata is. A lökhárító és a motorháztető például egyetlen darabból van, ami ugyan nem látszik valami praktikus megoldásnak - ha bármelyik része sérül, az egészet cserélni kell - viszont kétségkívül kevesebbe kerül, mint a szokásos négy alkatrész. A groteszk tanulmány műszaki szempontból sem szokványos: a PSA legújabb fejlesztésű dízel-hibrid hajtásláncát építették bele, így igazi éhezőművész lett belőle. Akár 3,4 liter gázolajjal is megtehet 100 kilométert, és csupán 78 gramm szén-dioxidot pufog ki kilométerenként.

A C-Cactus biztosan nem kerül gyártásba - még a bátor franciák sem mernének egy ilyen formabontó modellt piacra dobni -, de tökéletes tanulmány. Megmutatja, hogy a Cirtoen formatervezői nincsenek híján ötleteknek, és a fejlesztőmérnökök sem lógatják a lábukat a PSA konszernnél, de mindenekelőtt a Citroën standra vonja a frankfurti szalonlátogatók tekintetét.