Honda FCX Clarity: üzemanyagcellás szériamodell

2007.11.15. 12:51

A Clarity az első autó, amely kizárólag üzemanyagcellás hajtáslánccal készül nagyobb sorozatban.

A Honda persze szériamodellként emlegeti az FCX tanulmány továbbfejlesztett változatát, de ez a megfogalmazás félrevezető. A típus nem kerül kereskedelmi forgalomba, és azok sem vásárolhatják meg, akik használni fogják.


Galéria - kattintson a képre

Ehelyett bérleti díjért – havonta kb. 600 dollárért, vagyis átszámítva mintegy 105 ezer forintért – bérelhetik a tesztflotta autóit azok, akiknek sikerül hozzájutni egy példányhoz. Várhatóan nagyobb cégek, és kormányhivatalok kaphatnak belőle, bár egyelőre nem tudni pontosan, hogy a Honda milyen elvek szerint választ majd az érdeklődők közül. Nem a Honda az első gyártó, amely ilyen nagyszabású tesztprogramot indít, hisz a Toyota FCHV nevű kísérleti típusából évek óta fut nagyobb mennyiségben, hasonló bérleti rendszerben. Az FCX Clarity inkább azért érdekes, mert ezt a típust nem egy benzines autó átépítésével hozták létre, hanem eleve az üzemanyagcellás hajtáshoz tervezték.


Galéria - kattintson a képre

A japán tervezők egyébként alaposan átalakították az autót a prototípus óta. A hajtásláncot vagy 180 kilogrammal sikerült könnyebbé tenniük, ami a fogyasztásnak és a hatótávolságnak is jót tett. A 350 bar nyomású tartályokban tárolható hidrogén elvben 430 kilométer megtételére elegendő, annak ellenére, hogy a tartályok méretét csökkentették, és a Honda szerint az autó üzemanyag-fogyasztása egyenértékű 3,5 liter benzinnel 100 kilométeren. Az autót hajtó 134 lóerős villanymotor bőségesen elegendő teljesítményt nyújt, és praktikusan az autó 160 km/h-s végsebessége is bőven elég a közúti használathoz.

A prototípushoz képest mégsem a hajtáslánc változott meg a leginkább, hanem a karosszéria. Az FCX korábban olyan volt, mint egy négyajtós sportkocsi, a szériaváltozat viszont jobban emlékeztet egy nagyobbacska Honda Civicre, némi Toyota Prius-os beütéssel. Igazi utcai autó tele a megszokott megoldásokkal, rendes, használható csomagtartóval, hagyományos lámpatestekkel, tanulmányautós pozőrködések nélkül. Ha valaha is lesznek nagy szériás, kereskedőknél megvehető üzemanyagcellás autók, azoknak ilyeneknek kell lenniük. Praktikusaknak, megfizethetőknek és csak annyira furcsáknak, mint bármelyik manapság bemutatkozó új autó.

A Clarity azt mutatja, hogy a hidrogénhajtású üzemanyagcellás autó már nem tudományos fantasztikum. Valamivel talán drágább lenne, mint a mai típusok, de nem megfizethetetlen, mint néhány éve volt. Már csak a rendszeres használathoz szükséges üzemanyag-ellátó háttér – azaz világszerte néhány millió hidrogénkút – hiányzik hozzá, hogy hétköznapi használati tárgy legyen. És az is meglesz, ha majd elfogynak az olajkészletek.