Honda FCX Clarity: üzemanyagcellás szériamodell
A Clarity az első autó, amely kizárólag üzemanyagcellás hajtáslánccal készül nagyobb sorozatban.
A Honda persze szériamodellként emlegeti az FCX tanulmány továbbfejlesztett változatát, de ez a megfogalmazás félrevezető. A típus nem kerül kereskedelmi forgalomba, és azok sem vásárolhatják meg, akik használni fogják.
Ehelyett bérleti díjért – havonta kb. 600 dollárért, vagyis átszámítva mintegy 105 ezer forintért – bérelhetik a tesztflotta autóit azok, akiknek sikerül hozzájutni egy példányhoz. Várhatóan nagyobb cégek, és kormányhivatalok kaphatnak belőle, bár egyelőre nem tudni pontosan, hogy a Honda milyen elvek szerint választ majd az érdeklődők közül. Nem a Honda az első gyártó, amely ilyen nagyszabású tesztprogramot indít, hisz a Toyota FCHV nevű kísérleti típusából évek óta fut nagyobb mennyiségben, hasonló bérleti rendszerben. Az FCX Clarity inkább azért érdekes, mert ezt a típust nem egy benzines autó átépítésével hozták létre, hanem eleve az üzemanyagcellás hajtáshoz tervezték.
A japán tervezők egyébként alaposan átalakították az autót a prototípus óta. A hajtásláncot vagy 180 kilogrammal sikerült könnyebbé tenniük, ami a fogyasztásnak és a hatótávolságnak is jót tett. A 350 bar nyomású tartályokban tárolható hidrogén elvben 430 kilométer megtételére elegendő, annak ellenére, hogy a tartályok méretét csökkentették, és a Honda szerint az autó üzemanyag-fogyasztása egyenértékű 3,5 liter benzinnel 100 kilométeren. Az autót hajtó 134 lóerős villanymotor bőségesen elegendő teljesítményt nyújt, és praktikusan az autó 160 km/h-s végsebessége is bőven elég a közúti használathoz.
A prototípushoz képest mégsem a hajtáslánc változott meg a leginkább, hanem a karosszéria. Az FCX korábban olyan volt, mint egy négyajtós sportkocsi, a szériaváltozat viszont jobban emlékeztet egy nagyobbacska Honda Civicre, némi Toyota Prius-os beütéssel. Igazi utcai autó tele a megszokott megoldásokkal, rendes, használható csomagtartóval, hagyományos lámpatestekkel, tanulmányautós pozőrködések nélkül. Ha valaha is lesznek nagy szériás, kereskedőknél megvehető üzemanyagcellás autók, azoknak ilyeneknek kell lenniük. Praktikusaknak, megfizethetőknek és csak annyira furcsáknak, mint bármelyik manapság bemutatkozó új autó.
A Clarity azt mutatja, hogy a hidrogénhajtású üzemanyagcellás autó már nem tudományos fantasztikum. Valamivel talán drágább lenne, mint a mai típusok, de nem megfizethetetlen, mint néhány éve volt. Már csak a rendszeres használathoz szükséges üzemanyag-ellátó háttér – azaz világszerte néhány millió hidrogénkút – hiányzik hozzá, hogy hétköznapi használati tárgy legyen. És az is meglesz, ha majd elfogynak az olajkészletek.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
