Eddig sem volt titok, hogy az olaszok apró, kéthengeres turbómotoron dolgoznak, de most újabb részletekre derült fény a projekttel kapcsolatban.
Úgy néz ki, nem is egy, hanem két változat készül. A tavalyi
Panda Aria tanulmányban bemutatott 900 köbcentis mellett egy
kisebb, 700-as kivitel is gyártásba kerül a legolcsóbb Fiatok számára.
A kis hengerűrtartalom persze nem jelenti azt, hogy ezek a
kéthengeresek vérszegények lennének. Állítólag már a kisebbik változat
csúcsteljesítménye is eléri a 80 lóerőt, a legnagyobb forgatónyomatéka
pedig 125 Nm lesz, így sokkal lendületesebben mozgathatja a Fiat
kisautóit, mint az alaptípusokban jelenleg használt 1,2 literes, 60
lóerős négyhengeres. A 0,9 literes kivitel még ígéretesebb. Ebből is
két változat lesz, egy 90 és egy 110 lóerős, és ha igaz, mindkettő
160 Nm körüli csúcsnyomaték leadására lesz képes, azaz elvben az
1,4 literes szívómotorok is kiválthatók vele.
Azon kívül, hogy nagyon könnyű, és viszonylag erős, a kéthengeres turbós motorcsaládnak más előnyei is vannak. Állítólag 20%-kal takarékosabb lesz, mint a hasonló teljesítményű négyhengeresek, és egyik változat sem ereszt a levegőbe 100 g/km-nél több szén-dioxidot. Ugyanakkor kérdéses, hogy képesek lesznek-e megfelelő járáskultúrát biztosítani a motornak, hiszen a kéthengeres elrendezés ilyen szempontból nem épp szerencsés. Ráadásul a jól hangzó adatokból épp az nem derült ki eddig, hogy milyen lesz a motorok karaktere, és ez a hétköznapokban sokkal többet számít, mint a csúcsteljesítményt leíró adatok.
Úgy tűnik, a gyártás azért még odébb van. Amennyire e pillanatban tudni lehet, a Panda és az 500-as csak 2009-ben kapja meg a turbós kéthengereseket, a Grande Puntóban pedig még később bukkanhatnak fel az új motorok.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)