Ma is vita tárgyát képezi, hogy egy sportos autóban van-e helye dízelmotornak. Az Audi legújabb tanulmányával látványosan azok mellé állt, akik szerint feltétlenül.
Az A3 TDI Clubsport Quattro Concept piros-fehér festésével, látványosan túlméretezett, 20 hüvelykes felnijeivel, illetve hatalmas nyílásokkal szabdalt első, illetve diffúzoros hátsó lökhárítójával akár egy gátlástalanabb külső tuningcég munkája is lehetne. Látszik, hogy igyekeztek félelmetessé tenni, és ez talán túlzottan is jól sikerült: a külsőségek alapján egy Lamborghini erejét képzelnénk a motorháztető alá. Ilyesmiről persze szó sincs, az autó orrába csupán egy kétliteres TDI motor került, igaz, abból egy igazán erőteljes példány 224 lóerős csúcsteljesítménnyel, és 450 Nm-es maximális nyomatékkal. A TDI Clubsport így valóban gyors, 6,6 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t, a végsebessége pedig 240 km/h.
A tanulmány persze nemcsak külsejét és a beépített motort tekintve különbözik a széria A3-asoktól. Az Audi mérnökei olyan elektronikát fejlesztettek, amelyen keresztül egymással összhangban több, az autó viselkedését befolyásoló tényező egyszerre változtatható meg. Így együtt állítható gázpedál-reakció, a kipufogórendszer hangja, az ESP beavatkozási határa és a mágneses elven változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítók beállítása.
Az A3 TDI Clubsport persze ugyanúgy csak egy kísérlet, mint a tavalyi TT Clubsport volt, de egyáltalán nem lehetetlen, hogy akár a közeli jövőben gyártásba kerül egy hasonló típus. A VW csoport már ma is többféle sportos karakterű dízelmotoros járművet kínál, és a kétliteres TDI motorban, amelyből jelenleg 170 lóerős a legerősebb sorozatgyártású kivitel, nyilván rejlik még néhány tucat lóerőnyi tartalék.