A gumigyárak nem költenének csendes abroncsokra
Az Európai Unió egyik új szabálytervezete komoly ellenállást váltott ki a gumiabroncs-gyártókból. A javaslat szerint szabályoznák, hogy egy gumiabroncs mennyire lehet zajos gördülés közben, így is csökkentve a környezet zajterhelését. A gyártók szerint azonban erre csak úgy volna lehetőség, hogy közben rontanának a gumik tapadásán, ami végső soron az autók aktív biztonságát rontaná. Az ellentábor persze azt mondja, hogy a ma forgalmazott abroncsok mintegy fele már ma is teljesíti a tervezett határértékeket, így műszaki akadálya biztosan nincs, hogy az összes abroncsot zajtalanabbá tegyék.
A probléma felvetése valóban időszerű volt, hiszen a mai, korszerű személyautók zajának egy jelentős része - különösen nagyobb sebesség mellett - már nem a motorból vagy a hajtásláncból jön, hanem a gumiabroncsok felől. Különösen a nagyobb teljesítményű modellekre szerelt, kötött forgásirányú mintázattal rendelkező, széles abroncsok keltenek nagy zajt, bár a gyártók több trükköt is bevetnek, hogy ez ne váljon kellemetlenné. Egyebek közt a mintázat blokkjainak mérete folyamatosan változik az abroncs kerülete mentén, amivel alacsonyabb tartományba hangolható a gördülési zaj. A hangerő csökkentését azonban csak a mintázatot teljes áttervezésével lehetne megoldani, ami jelentős többletköltséget okozna a gumigyáraknak.
Érdekes, hogy a többi szabálytervezet - ezek zömmel az autógyártók terheit növelnék - sokkal kisebb ellenállásba ütköztek, talán azért, mert ez az iparág már hozzászokott, hogy az EU folyamatosan szigorítja a piacon maradás feltételeit. A tervek között szerepel például az ESP és a fékasszisztens kötelezővé tétele, illetve az akaratlan sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek bevezetése a nehéz teherjárműveken.