Peugeot 908HY: hibrid a versenypályára

2008.09.15. 10:10

Az európai Le Mans Series utolsó futamán, az angliai Silverstone-ban mutatták be a közönségnek a Peugeot 908 HDi FAP dízel versenyautó különleges változatát, amelynek hajtásában egy villanymotor is részt vesz.

Az ezüstszínű, kék villámokkal díszített versenygép átdolgozott hajtáslánca révén képes visszanyerni, majd hasznosítani azt az energiát, amely egyébként motorféküzemben hővé alakulna. A rendszer lelke a váltóhoz kapcsolt motor-generátor, amely a versenygépbe épített, 600 elemi Li-ion cellát tartalmazó 10 akkucsomagot tölti lassításkor. Az így felhalmozott energia azután többféleképpen is hasznosítható: a 60 kW-os, azaz 82 lóerős villamos gép hajthatja az autót egyedül - például a bokszutcában való haladáskor -, kiegészítheti a belső égésű motor teljesítményét, vagy tehermentesítheti a motort anélkül, hogy az összteljesítmény változna, így csökkentve az autó átlagfogyasztását. A Peugeot tervezői szerint Le Mans-ban egy körben 20-30 másodpercnyi motorfékezés adódik, így ennyi időn keresztül gyűjthet energiát a rendszer, ami legfeljebb 20 másodpercnyi segédmotoros üzemre elegendő. Ezt vagy a vezető használja fel hirtelen gyorsításnál egy gomb megnyomásával - például egy előzés alkalmával -, vagy a rendszer osztja be, például a kanyarok utáni intenzív kigyorsításoknál.

A 908HY egyelőre nem több egyszerű kísérleti járműnél, amely ugyanakkor reklámnak sem utolsó, de a Peugeot sportigazgatója szerint be is vetik, ha lesz rá lehetőségük. "A hibrid 908-as tökéletesen illeszkedik a célkitűzéshez, amely tartamverseny-programunk alapját adta. Nemcsak a kihívás kedvéért versenyzünk, de azért is, hogy az egész Peugeot csoport számára hasznos új technológiákkal kísérletezhessünk a pályán. Ha egy hibrid autóval versenyeznénk, azzal igazán fontos adatokat nyerhetnénk az utcai autók fejlesztéséhez. Az persze nem rajtunk múlik, hogy 2009-ben használhatjuk-e ezt a technológiát, hiszen az Automobile Club de'l Ouest (a Le Mans Series és a Le Mans-i 24 órás szervezője) még nem hirdette ki a jövő évi szabályokat" - mondta Michel Barge.

A Peugeot persze nincs egyedül a hibrid versenyautó ötletével. A Formula 1-ben a következő szezontól már működés közben is láthatunk ilyen hulladékenergia-visszanyerő eszközöket, amelyek a szabályalkotók reményei szerint gyakoribbá tehetik az előzéseket, és így izgalmasabbá a futamokat.