A GM Európában is teszteli hidrogén-hajtású autóit

2008.11.27. 10:04

Berlinben folytatódik a GM HydroGen4 prototípus nagyszabású tesztprogramja: a német fővárosban kilenc nagyvállalat kapta meg tartós használatra a Chevrolet Equinox üzemanyagcellás változatát.

A HydroGen4 viszonylag kiforrott modell a ma futó üzemanyagcellás prototípusok közt: eddig mintegy 100 példány készült belőle, amelyekkel mintegy 3400 sofőr összesen 700 ezer kilométert tett meg. Használják Amerikában, Japánban, Dél-Koreában és Kínában, mostantól pedig Németországban is felbukkan néhány példány, amelyeket az ADAC, az Allianz, a Coca Cola, a Hilton, a Linde, a Schindler, az Axel Springer, a Total és a Veolia üzemeltet majd saját flottájában, azzal a céllal, hogy az eddigieknél is több kilométert és tapasztalatot gyűjtsenek az autókkal a GM számára. A tesztflotta karbantartását az egyik helyi Opel szervizre bízták, ahol a jármű karbantartására kiképzett szakembereket alkalmaznak.

A HydroGen4 az adatok alapján a hétköznapokban jól használható autónak tűnik: 440 cellából álló üzemanyagcella-csomagja 73 kW (99 lóerő) elektromos teljesítmény előállítására képes, így az autó 12 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t, és akár 160 km/h-val is haladhat. A karbonszál-erősítésű műanyag üzemanyagtartályban 700 bar nyomáson 4,2 kilogramm hidrogén tárolható, amellyel maximum 320 kilométert tehet meg az autó, mielőtt újbóli feltöltésre szorulna.

A hirdogén-hajtású autók sorozatgyártására persze még évtizedeket kell várnunk. Nem csak a technológia megfizethetetlenül drága - főleg az üzemanyagcellák és a nagy nyomást elviselő hidrogén-tartályok kerülnek csillagászati összegekbe - de a megfelelő kúthálózat kiépítése sem megy egyik napról a másikra. A GM tesztflottája azonban azt mutatja, hogy a hidrogén használható alternatívája lehet a jelenleg használt fosszilis energiahordozóknak, ha a kőolaj túl drágává válik ahhoz, hogy autókban tüzeljük el a maradékot.