Elképzelhető, hogy kútba esik a magyar Mercedes gyár felépítésének terve , ha a Daimler vezetése megveszi a Corsát gyártó eisenachi üzemet.
A Mercedes eddig azt tervezte, hogy Magyarországon épít fel egy új, olcsón üzemeltethető gyárat, ahol az A osztály utódja készülne. Ez mintegy 800 millió eurójába kerül a Daimler csoportnak: a semmiből fel kell építeni az új gyárat, és be kell tanítani a dolgozókat, hogy 2012-ben beindulhasson a gyártás. Ugyanakkor a legújabb hírek szerint az Opel alternatív megoldásként felajánlotta a Mercedesnek a Corsa típust előállító üzemét a Németország keleti felén található Eisenachban. Ezzel a stuttgarti luxusautó-gyártó jóval olcsóbban megúszhatná az A osztály gyártásának átköltöztetését, hiszen nem csak a korszerű gyár adott, de a képzett munkaerő is rendelkezésre áll.
Az Opel masszív veszteségei miatt kénytelen több üzemét is bezárni, ugyanakkor a német szövetségi és tartományi kormányzatok, illetve a szakszervezetek minden eszközzel igyekeznek megakadályozni, hogy munkahelyek szűnjenek meg. Eisenachban 1900 munkahely szűnne meg, így valószínűleg a Daimlerre is komoly politikai nyomás nehezedik majd annak érdekében, hogy az Opel gyár felvásárlását válassza a magyarországi üzem létrehozása helyett.
A kecskeméti beruházás folytatása mellett persze ugyanígy szólnak érvek: egyfelől az alacsony forint-árfolyam és a kisebb munkabérek révén hosszabb távon többet spórolhatna a Mercedes, mintha Németországban kezdene gyártani. Másrészt a gyárra a Mercedesnek csak évek múltán lenne szüksége, míg az Opel ajánlata most aktuális, évekkel az új A osztály bemutatása előtt, így egy ideig biztosan feleslegesen kellene fizetnie a fenntartási költségeket. Ráadásul már elkezdték a beruházás szervezését Magyarországon, ami aláírt szerződéseket, és így jelentős lelépési költséget jelentene.
Nem tudjuk, hogy az Opel milyen feltételek mellett, és milyen áron engedné át gyárát a Daimlernek, és más részletek sem teljesen világosak, így nehéz megítélni, hogy valójában mekkora veszély fenyegeti a kecskeméti Mercedes gyárat. A gyártás megkezdésének a tervekben szereplő 2012-es időpontja azonban túl távoli: a jelenlegi gazdasági környezetben aligha képes bárki ilyen hosszú távra tervezni, így pillanatnyilag egyáltalán nem vehető biztosra, hogy Magyarországon akár egyetlen Mercedes is elkészül a jövőben.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!