Németország támogatná az önálló Opelt

2009.03.31. 15:22

Úgy néz ki, Angela Merkel kancellár a korábbi hírekkel ellentétben hajlandó támogatást nyújtani az Opel talpra állításához, de csak szigorú feltételek mellett.

A német államfő a válság kirobbanása óta először tett látogatást az Opelnél. A rüsselsheimi központban tartott beszédében röviden vázolta az autógyártó lehetséges kisegítésével kapcsolatos elképzeléseit. Elsősorban azt hangsúlyozta, hogy az Opelnek új, önálló beruházót kell találnia - ez az egyik feltétele annak, hogy a kormány segítséget nyújtson a cégnek. Azt is világossá tette, hogy az autógyártó nem számíthat közvetlen tőkeinjekcióra: az állam leginkább hitelgaranciákkal tudná segíteni az Opel működését, és csak abban az esetben, ha sikerül egyértelmű helyzetet teremteni a vállalatnál.

Az Opel korábban több, mint 3 milliárd eurónyi állami segélyt igényelt Németországtól, de a kormányzat elutasította a kérelmet. Hivatalosan azzal indokolták a döntést, hogy nem találták megfelelőnek a vállalat által benyújtott üzleti tervet, de a háttérben nyilvánvalóan az a félelem húzódik meg, hogy a pénz nem az Opelnél, hanem a General Motors amerikai részlegénél köt ki. A GM azóta gyakorlatilag elengedte az Opelt, megteremtve annak a lehetőségét, hogy egy külső befektető többségi tulajdont szerezzen a cégben. Ám mivel az Opel által kifejlesztett, illetve felhasznált műszaki megoldásokhoz kapcsolódó jogok még mindig a GM kezében vannak, állami részről olyan feltételezések láttak napvilágot, hogy a GM licencdíjak formájában próbálhatja kiszedni az Opelből a kormányzati közbenjárással megszerzett tőkét.

Merkel kancellár szerint az a 60 nap, amíg Obama elnök hajlandó pénzelni a General Motors működését, éppen elegendő lehet, hogy új többségi tulajdonost találjanak az Opel számára, és tisztázzák a német és az amerikai autógyártó közti kapcsolat homályos részleteit, többek közt a licencdíjak kérdését is. A német államfő - aki hamarosan találkozik Obama elnökkel - az amerikaiakkal való tárgyalásokra egy külön autóipari bizottságot is magával szeretne vinni, hogy megfelelően tudja képviselni a német érdekeket.

Az Opel helyzetét ugyan megrendítette a válság, de az elmúlt hónapok - nem kis részben az államilag támogatott autócsere-programnak köszönhetően - ígéretesen alakultak. Az autógyártó egyes vezetői szerint az eladások 10 éve nem voltak ilyen magasak, és nem csak az olcsó autók fogynak jól: az új Insignia teszi ki a németországi megrendelések csaknem negyedét.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!

MTI/TotalCar