Újabb katasztrofális negyedéven van túl a General Motors: az eladások megfeleződtek, és újabb milliárdokat emésztettek fel a működési költségek.
Januáról márciusig hatmilliárd dollárnyi veszteséget szenvedett el az amerikai óriásvállalat, de ami még ennél is nagyobb problémát okoz, 10,2 milliárd dollárral csökkent a cég készpénz-állománya, a forgalom pedig 20 milliárddal csökkent 2008 első negyedéhez képest. A pénzügyi eredmények persze csak alátámasztják, amit már korábban is tudtunk a cégvezetők nyilatkozataiból: a vállalatnak jelen formájában nemigen lehet jövője, és több mint valószínű, hogy csődvédelemre lesz szükség annak érdekében, hogy a GM-nek legalább egy része megmeneküljön a felszámolástól. A cég persze mindent megpróbál annak érdekében, hogy ezt a lehetőséget elkerülje. Szabadulni próbál minden nélkülözhető terhétől, így több mint 2600 kereskedést, és számos üzemet zár be, teljes márkák megszüntetését vagy eladását tervezi, és több tízezer munkást tesz az utcára. A költségcsökkentés nem megy elég gyorsan, az elképesztő méretű hitelállomány és az eladások folyamatos csökkenése pedig a GM fennmaradása ellen dolgozik.
A vállalat egyetlen esélye az maradt, hogy meggyőző tervet tesz le az amerikai kormány elé, amely rövid és hosszú távon egyaránt megnyugtatóan biztosítja a cég túlélőképességét: ha ez a hónap végéig sikerül, akkor a GM - vagyis mindaz, ami az alapos átszervezés után még megmarad belőle - jelentős állami segítséggel működőképes maradhat. Ahogy a Chrysler példájából is látni lehetett, a kormányzat nem riad vissza attól, hogy csődvédelembe vigyen egy ekkora céget, ugyanakkor az is világos, hogy Obama elnök átlátja, mekkora katasztrófát hozhatna a detroiti autógyártó teljes összeomlása. Ezért több mint valószínű, hogy megpróbálják rövid időn belül áthajszolni a GM-et is egy csődeljáráson, leválasztani róla minden felesleges terhet, megszabadítani minden adósságától, és önfenntartó céget szervezni a legjobban működő részeiből, méghozzá néhány hónapon belül.
Egyelőre úgy néz ki, négy márka, a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a GMC marad. Ezen felül megtartják a koreai GM-Daewoot, az ausztrál Holdent és egy kisebb, 30% körüli részvénycsomagot a német Opelből, hiszen ez a három külföldi részleg végzi a GM típusok zömének fejlesztését, nélkülük nem lenne semmiféle jövője a cégnek. Minden mástól megszabadulnak: a Saturn, a Saab, az Opel részvénytöbbsége és a Hummer eladó, ha akad rájuk vevő, a Pontiac márkát pedig felszámolják.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!