Európába zárták az Opelt

2009.06.03. 13:38

A GM, és az Opel irányítását átvevő Magna úgy állapodott meg, hogy a német gyártó a közeljövőben nem exportálhat személyautókat az Európán kívüli legnagyobb autópiacokra, Kínába és Észak-Amerikába.

A General Motors feltétele persze érthető: ha az Opel, amely eddig is csak Európában tevékenykedett, megjelenhetne ezen a két nagy piacon, azzal a GM közvetlen vetélytársává válna, és ezzel csak rontaná a csődvédelem alatt álló óriás esélyeit. A Magna alapítója, Frank Stronach szerint azonban mégis van rá esély, hogy később Észak-Amerikában is megjelenjen az Opel, hiszen a GM főrészvényes marad a cégben. A hét végén aláírt szerződés alapján a GM 35%-ot tart meg az Opelből, a Magna 20%-ot kap a részvényekből, az orosz Szberbank, a Magna csendestársa szintén 35%-os részesedést szerez, míg a maradék 10%-ot az Opel alkalmazottjai kapják.

A Magna tervei szerint e két kulcsfontosságú piac nélkül is terjeszkedésbe kezd az Opel, például meg szeretné erősíteni a pozícióit Oroszországban a GAZ közreműködésével, de ennyi persze kevés lenne ahhoz, hogy a német gyártó két éven belül ismét nyereségessé váljon. Így a következő években jelentős leépítések várhatók a cégnél: bár a németországi üzemeket nem zárják be, mintegy 2600 alkalmazottól itt is megszabadulnak, Európa szerte pedig mintegy 11 000 munkahely szűnhet meg a közeljövőben, és néhány gyártól is megszabadulhat a vállalat. Egyelőre úgy tűnik, a Magyarországon működő motorgyár nincs közvetlen veszélyben, mivel másutt nem gyártják az Opel 1,6 és 1,8 literes benzinmotorjait, bár létszámleépítés itt is elképzelhető. A Budaörsön működő GM Southeast Europe központ sorsa azonban még bizonytalan - itt éppen teljes átszervezés folyik.

A GM-Magna megállapodás rövid távon stabilizálta az Opel helyzetét: a gyártó 1,5 milliárdos áthidaló kölcsönt kap a német államtól, amelyből az első, 300 milliós részlete már ki is utalták, ezen felül a Magna és a Szberbank is milliárdos nagyságrendű összeget tervez befektetni a cégbe.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!